اخبار

چالش جدید جهان سایبر؛ گسترش ربات های بدافزار

سایبرپژوه کرونا به دنبال خود، گسترش ربات های بدافزار را برای جهانیان به ارمغان آورد؛ هجوم مردم به ابزار های اینترنتی بعد از ظهور پدیده کویید ۱۹، به نوبه خود، طراحان ربات های بدافزار را به فکر گسترش این دستیاران مخرب سایبری انداخت و این گسترش به صورت پیوسته ادامه یافت تا جایی که در شرایط فعلی، یک معضل بزرگ را به بار آورده است.

هجوم بدافزارها

گسترش ربات های بدافزار، در کنار پیچیده‌تر شدنشان نسبت به شرایط پیش از اپیدمی کرونا، پلت‌فرم های تشخیص و ازبین‌برنده آن‌ها را حسابی به دردسر انداخته است؛ این ربات ها در فضای اینترنت جولان می‌دهد، رفتار انسان‌ها را تقلید می‌کنند و حتی خود را به‌روزرسانی می‌کنند! هر ربات، به اپراتور های اصلی خود، هکرها، کلاهبرداران اینترنتی و بدافزار های دیگر اجازه می‌دهد که راحت‌تر از آنچه که تاکنون مورد انتظار بوده است، دست به فعالیت های ضدامنیتی و برنامه‌ریزی شده‌ی خود بزنند! ورود غیرقانونی به حساب های کاربری، سرقت اطلاعات، جستجو در اطلاعات حساب های کاربری، برداشتن داده های شخصی و مالی، کلاه‌برداری به صورت تبلیغات دیجیتال، ارسال فایل های مخرب و برهم زدن داده های مالی و معاملاتی، نمونه های حداقلی از این فعالیت های ضدامنیتی هستند! فعالیت های این ربات‌ها، در شرایط فعلی، با رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته میلادی، حدود یک چهارم کل ترافیک اینترنتی جهانی را تشکیل می‌دهند! این در حالی است که حدود ۱۵ درصد کل کاربران اینترنت در سال اخیر، هدف این نوع حملات سایبری قرار گرفته اند!

اهداف حملات

گسترش ربات های بدافزار، بیشترین ضرر را برای صنعت مخابرات در پی داشته است؛ ایجاد اختلال در ترافیک اینترنت و حمله به تنظیمات شبکه جهانی، جزو بزرگترین دردسر هایی است که دچار صنعت مخابرات شده است! غیر از این، چهار صنعت «فناوری اطلاعات، ورزش، اخبار و خدمات بازرگانی» نیز لطمه های بزرگی از فعالیت ربات های بدافزار متحمل شده‌اند؛ کشور های انگلستان، آمریکا و چین، بیشترین گزارشات حملات از طرف ربات های بدافزار را ثبت کرده اند! بسیاری از این بدافزارها، در پس سایت های تخریب‌شده و آسیب دیده پنهان شده اند تا به محض ورود به این سایت‌ها و انجام فعالیت های خاصی، خود را به دل ابزار های کاربری افراد رسانده و ضربات خود را وارد کنند! تعدادی از ربات‌ها، پا را از این هم فراتر گذاشته و با تقلید رفتار های انسانی، پیام هایی را به همراه یک لینک اینترنتی، برای کاربران شبکه های اجتماعی یا سیستم های شخصی افراد (مالی،اجتماعی، امنیتی و…) ارسال می‌کنند تا به محض مشاهده و فعال‌سازی لینک ارسال شده، به بسیاری از اطلاعات خصوصی افراد که احتمالا ارزش بالایی هم خواهند داشت، دسترسی خواهند یافت! پس بهتر است کمی بیشتر مراقب چرخش های سایبری و وب‌گردی هایمان باشیم؛ چرا که در عصر جدید، بازکردن حتی یک فیلترشکن ساده نیز می‌تواند بسیاری از اطلاعات محرمانه شما را برای یک هکر یا خرابکار مجازی، در آنسوی دنیا یا طرف دیگر شهر خودتان، لو بدهد!

منبع
https://www.imperva.com/resources/resource-library/reports/bad-bot-report/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا