تکنولوژی و هوش مصنوعی

شرکت Indeed ؛ بی رقیب در کارآفرینی

شرکت Indeed در نوامبر سال ۲۰۰۴ در ایالت تگزاس آمریکا تأسیس شد. در سال ۲۰۱۰، Indeed.com از رقبای خود پیشی گرفت و به پربازدیدترین وبسایت کاریابی در ایالات متحده تبدیل شد و بیش از ۱۶ درصد از بازدید وبسایت‌های کاریابی در سطح جهانی را به خود اختصاص داد. Indeed امکان جستجوی مشاغل را در ۶۰ کشور و به ۲۸ زبان برای کارجویان فراهم می‌نماید. بیش از ۳۳۰ میلیون نفر هر ماه از این وبسایت بازدید می‌کنند. Indeed در جدیدترین گزارش خود به موضوع افزایش تعداد مشاغل منعطف و آثار اقتصادی آن پرداخته است. گزارش Indeed نشان می‌دهد که افزایش مشاغل منعطف منجر به جهش ۲۰ درصدی در تعداد زنان متقاضی برای فرصت‌های شغلی این وبسایت شده است. استفاده Indeed از فناوری‌های نوین در زمینه استخدام و کاریابی، آثار اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی را به همراه داشته است. کاهش بروکراسی فرایند مصاحبه و استخدام، کاهش بیکاری با توجه به کاهش زمان‌ جستجوی مشاغل، افزایش مشارکت زنان و افزایش امکان یافتن مشاغل سازگار با مهارت‌ها و علایق کارجویان از جمله این عوامل هستند.

indeed-cyberpajooh

شرکت Indeed در نوامبر سال ۲۰۰۴ در ایالت تگزاس آمریکا تأسیس شد. این وبسایت به عنوان رقیب وبسایت‌های کاریابی در حال رشد، نظیر Monster.com و Hot Jobs، شروع به فعالیت نمود. در سال ۲۰۱۰، Indeed.com از رقبای خود پیشی گرفت و به پربازدیدترین وبسایت کاریابی در ایالات متحده تبدیل شد و بیش از ۱۶ درصد از بازدید وبسایت‌های کاریابی در سطح جهانی را به خود اختصاص داد. Indeed امکان جستجوی مشاغل را در ۶۰ کشور و به ۲۸ زبان برای کارجویان فراهم می‌نماید. بیش از ۳۳۰ میلیون نفر هر ماه از این وبسایت بازدید می‌کنند.

Indeed چگونه فهرست فرصت‌های شغلی موجود را فراهم می‌کند؟

قبل از سال ۲۰۱۱، Indeed کاربران را به فهرست مشاغل خارج از سایت هدایت می‌کرد، اما اکنون این وبسایت امکان دسترسی به مشاغل و ارسال درخواست را در داخل وبسایت خود برای کارجویان فراهم می‌کند. کارفرمایان می‌توانند فرصت‌های شغلی را مستقیماً روی پلتفرم Indeed آپلود نمایند. علاوه بر این، Indeed توسط یک فراجستجوگر[۱]، آگهی‌های شغلی وب‌سایت‌ها و شرکت‌های استخدامی را جمع‌آوری و فهرست جامعی از فرصت‌های شغلی موجود را ارائه می‌کند. این وبسایت به کارجویان اجازه می‌دهد به صورت یکپارچه و آسان به جستجوی فرصت‌های شغلی بپردازند و برای موقعیت‌هایی که با مهارت‌ها، تجارب، تخصص و مسیر شغلی آن‌ها مطابقت دارد، درخواست دهند.

Indeed چگونه از هوش مصنوعی در فراهم‌سازی فهرست فرصت‌های شغلی استفاده می‌نماید؟

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیز در فرآیند جستجو دخیل هستند. Indeed بر اساس صدها میلیون جستجویی که روزانه انجام می‌شود، به بهبود نتایج نمایش داده شده به کارجویان کمک می‌کند. این پلتفرم از هوش مصنوعی برای تعیین تایید یا رد صلاحیت فرد برای مصاحبه شغلی استفاده نمی‌کند. درواقع از داده‌های کارجویان برای کمک به آن‌ها به منظور یافتن بهترین فرصت‌های شغلی استفاده می‌شود. Indeed همچنین به منظور کمک به کارفرمایان در شناسایی افراد دارای صلاحیت، از پردازش زبان طبیعی[۲]، برای تجزیه و تحلیل زبان رزومه متقاضیان و سایر مطالب ارسالی، استفاده می‌کند.

علاوه بر این، Indeed از هوش مصنوعی در زمینه‌های دیگری نظیر ارسال ایمیل‌های شخصی سازی شده متناسب با رزومه کارجویان و شناسایی فرصت‌ها و درخواست‌های شغلی نامعتبر استفاده می‌نماید. پیش از این نیز Indeed از هوش مصنوعی برای تخمین محدوده حقوق هر فرصت شغلی استفاده می‌نمود که این طرح با مخالفت کارفرمایان روبرو و استفاده از آن لغو شد. دلیل این امر این بود که حقوقی که کارفرمایان مایل به پرداخت بودند کمتر از مقدار تخمین زده شده توسط هوش مصنوعی بود.

indeed-cyberpajooh

Indeed چگونه فرایند استخدام را تغییر داد؟

مدیر اجرایی Indeed، کریس هیامز[۳]، اظهار داشت که Indeed یک شرکت استخدامی نیست، بلکه یک شرکت فناورانه است که نقش مهمی در زمینه استخدام بازی می‌کند. هیامز معتقد است که Indeed به واسطه استفاده از جدیدترین فناوری‌ها به مرحله بعدی استخدام می‌رود، مرحله‌ای که در آن فناوری باعث تسریع و انسانی‌تر شدن فرایند استخدام می‌شود.

حدود ۸۰ درصد از فرآیند استخدام بر اساس وظایف اداری و تکراری است. مواردی نظیر یافتن افراد دارای صلاحیت برای پست مورد نظر، غربالگری و برنامه‌ریزی برای مصاحبه با آن‌ها. سرعت بخشیدن به این فرآیند زمان بیشتری را برای تعاملات انسانی فراهم می‌کند، بنابراین کارفرمایان و کارجویان راحت‌تر می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

برای این منظور، Indeed اخیراً یک پلتفرم استخدام در کانادا اضافه کرده است که روند چند هفته‌ای یافتن کار را به چند دقیقه کاهش می‌دهد. کارجویان، مهارت‌های خود را با موقعیت‌های شغلی و استخدامی در یک شرکت می‌سنجند و بلافاصله می‌توانند یک مصاحبه ویدیویی با کارشناس منابع انسانی شرکت داشته باشند. Indeed همچنین خدماتی مانند ذخیره‌سازی رزومه، مقایسه حقوق، ارسال اخبار و رویدادهای مرتبط با استخدام را برای کاربران اضافه کرده است.

Indeed چگونه کسب درآمد می‌نماید؟

جستجوی مشاغل برای کارجویان و ارسال فرصت‌های شغلی برای کارفرمایان رایگان است. با این وجود Indeed با ارائه مجموعه‌ای از ویژگی‌های ممتاز به کارفرمایان، درآمد کسب می‌کند. یکی از این موارد امکان سفارشی‌سازی آگهی‌های شغلی است. کارفرمایان مبلغی را برای قرار گرفتن آگهی خود در صدر نتایج جستجو، تحت عنوان آگهی‌های سفارشی، پرداخت می‌نمایند. به دلیل حجم بالای ارسال فرصت‌های شغلی، بسیاری از این فرصت‌ها امکان دیده شدن را از دست می‌دهند. از این رو با سفارشی‌سازی این پست‌ها می‌توان احتمال دیده شدن فرصت شغلی توسط کارجویان را افزایش داد.

بخش عمده درآمد Indeed از طریق مدل پرداخت به ازای کلیک و سیستم پرداخت به ازای متقاضی حاصل می‌شود. با استفاده از مدل پرداخت به ازای کلیک، کارفرما در ازای هر بار مشاهده آگهی‌های سفارشی، مبلغ کمی را پرداخت می‌نماید. با مدل پرداخت به ازای درخواست نیز، کارفرما به ازای هر متقاضی‌ای که واجد حداقل معیارهای لازم برای یک موقعیت شغلی باشد، مبلغی را پرداخت می‌کند. علاوه بر این، Indeed از تبلیغات، هزینه‌های اشتراک و رویدادهای استخدامی نیز کسب درآمد می‌نماید.

گزارش‌ها و ارزیابی‌های اقتصادی Indeed

Indeed به واسطه‌ی اطلاعاتی که از جستجوی مشاغل، درج آگاهی، ارسال رزومه و مصاحبه‌های شغلی جمع‌آوری می‌نماید، از مزیت ویژه‌ای برای ارزیابی اقتصادی وضعیت اشتغال در جهان برخوردار است. براساس گزارش این شرکت، روزانه بیش از ۲۵ میلیون فرصت شغلی در سراسر جهان (۶۰ کشوری که Indeed در آن‌ها فعالیت دارد) برای این وبسایت ارسال می‌شود. در یک ماه به طور متوسط، حدود ۲۵۰ میلیون جوینده کار از Indeed بازدید می‌کنند. موسسه جهانی مک کینزی[۴] تخمین می‌زند که پیشرفت‌های تکنولوژیک Indeed که منجر به تسهیل امر کاریابی شده است، می‌تواند در دهه آینده ۲ درصد به تولید ناخالص داخلی جهانی اضافه کند.

Indeed در جدیدترین گزارش خود با تجزیه و تحلیل بیش از ۷۸۰۰۰۰ آگهی شغلی، به موضوع افزایش تعداد مشاغل منعطف و آثار اقتصادی آن پرداخته است. براساس این گزارش طی دو سال اخیر تعداد مشاغل منعطف ۲۰ درصد افزایش داشته است که افزایش تعداد این مشاغل منجر به افزایش ۳۰ درصدی درخواست‌های شغلی شده است. ادامه این گزارش به تاثیری شیوع کرونا بر اشتغال طی دو سال گذشته پرداخته است. براساس اطلاعات مندرج در این گزارش، پس از شیوع کرونا تمایل افراد به مشاغلبا ساعات کار قابل تغییر به اوج رسید. به نحوی که در سال ۲۰۲۰، ۹ نفر از هر ۱۰ فرد جویای کار خواهان افزایش انعطاف‌پذیری مشاغل هستند، چه در قالب فراهم شدن امکان دورکاری (۶۰ درصد از متقاضیان) و چه در قالب انجام کار به صورت پاره وقت (۵۴ درصد از متقاضیان).

افزایش تعداد مشاغل منعطف افزایش مشارکت و میزان اشتغال زنان را به همراه داشته است. گزارش Indeed نیز نشان می‌دهد که افزایش تعداد این مشاغل منجر به جهش ۲۰ درصدی در تعداد زنان متقاضی برای فرصت‌های شغلی این وبسایت شده است. وقوع چنین نتیجه‌ای دور از انتظار نبود، چرا که مطابق مطالعات مرکز تحقیقاتی پیو[۵]، حدود یک سوم از مادران آمریکایی به دلیل داشتن مسئولیت‌های مراقبتی و تربیتی در خانه، قادر به انجام فعالیت بیرون از خانه کار نیستند. به همین دلیل افزایش تعداد انعطاف در ساعات کاری مشاغل، مشارکت زنان در بازار کار را تسهیل می‌نماید.

معایب Indeed

وبسایت TrustRadius قابل اعتمادترین بستر برای تحقیق، بررسی و انتخاب پلتفرم، تجربیات کاربران در استفاده از پلتفرم‌های موجود را منتشر می‌نماید. این وبسایت اقدام به انتشار تجربیات کارجویان و کارفرمایان در استفاده از وبسایت Indeed نموده است. تعداد زیادی از کاربران در نظرسنجی این وبسایت برای رتبه‌بندی این پلتفرم کاریابی شرکت نمودند که پس از بیان تجربیات خود به چند مورد از معایب Indeed اشاره کرده‌اند که در ادامه به بیان تعدادی از موارد پرتکرار می‌پردازیم.

یکی از نقدهای وارد بر این وبسایت این است که از آنجایی که هر ثانیه مشاغل جدیدی اضافه می‌شوند، آگهی‌های شغلی رایگان در نتایج جستجو پایین می‌آیند و به مرور زمان دیده نمی‌شوند. کارفرمایان برای از دست ندادن این رقابت و قرار دادن آگهی در فهرست آگهی‌های سفارشی، مجبور به پرداخت هزینه هستند. تعداد زیادی از کارفرمایان به بالا بودن هزینه آگهی‌های سفارشی اشاره کردند.

بخش قابل توجهی از کارجویان به این نکته اشاره کردند که وارد کردن اطلاعات خواسته شده هنگام ارسال درخواست کار، بسیار وقت‌گیر و خسته کننده است. بسیاری از آن‌ها معتقد بودند که بخش اعظم این اطلاعات در فرایند مصاحبه و استخدام بی‌اهمیت است و کاربردی ندارد. انتقادات زیادی نیز به کم بودن سرعت سایت، ارسال درخواست با تاخیر و سایر موارد مشابه وارد شده است.

indeed-cyberpajooh

نتیجه‌گیری

استفاده Indeed از فناوری‌های نوین در زمینه استخدام و کاریابی، آثار اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی را به همراه داشته است. کاهش بروکراسی و افزایش کارایی فرایند مصاحبه و استخدام، کاهش نابرابری در زمینه دستیابی به فرصت‌های شغلی، کاهش بیکاری با توجه به کاهش زمان‌ جستجوی مشاغل، افزایش مشارکت زنان و افزایش امکان یافتن مشاغل سازگار با مهارت‌ها و علایق کارجویان از جمله این عوامل هستند.

هرچند که انتقادات زیادی بر عملکرد این سایت وارد شده است اما با توجه به روند رو به رشدی که در طول ۱۷ سال گذشته داشته و تلاش این مجموعه برای استفاده از کاراترین و به روزترین تکنولوژی‌ها، می‌توان به بهبود عملکرد این وبسایت و هموارتر شدن امر کاریابی در ادامه فعالیت Indeed امیدوار بود.

[۱] Meta search engine

[۲] پردازش زبان طبیعی یک فناوری برای درک زبان انسانی توسط کامپیوتر است.

[۳] Chris Hyams

[۴] McKinsey Global Institute: یک موسسه تحقیقات تجاری و اقتصادی

[۵] Pew: یک اندیشکده آمریکایی غیرحزبی مستقر در واشنگتن دی سی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا