تکنولوژی و هوش مصنوعی

ارمغان‌های واقعیت افزوده برای کسب و کارها

فناوری واقعیت افزوده با توجه به قابلیت هایی که دارد می تواند ارزش های بی نظیری را در کسب و کار ایجاد کند. اما این قابلیت ها چیست؟ دسترسی کاربران به دیتا مانیتورینگ را آسان می کند، راهنمایی مناسب در استفاده از محصول است و همچنین تعامل با محصولات را افزایش می‌دهد. واقعیت افزوده توانایی هایی را به عنوان ابزار در اختیار کسب و کار ما قرار می دهد که ما با شناسایی این توانایی ها می توانیم در بازار امروز با عدم قطعیت های فراوان پیشرو باشیم و برای رونق هرچه بیشتر کسب و کارمان تلاش کنیم.

فناوری واقعیت افزوده قابلیت هایی دارد که می تواند ارزش های بی نظیری را در کسب و کارها ایجاد کند. اما این قابلیت ها چیست؟ به طور قابل‌توجهی امکان تجسم کردن را افزایش می دهد، دسترسی کاربران به دیتا مانیتورینگ را آسان می کند، راهنمایی مناسب در استفاده از محصول ارائه می دهد، و همچنین تعامل با محصولات را افزایش می‌دهد. ما با شناسایی این ظرفیت‌ها می توانیم در بازار امروز که با عدم قطعیت های فراوان همراه است، پیشرو باشیم و موجب رونق هرچه بیشتر کسب و کارمان شویم. در این مطلب می خواهیم شما را با برخی از توانایی های فوق العاده این فناوری نوظهور آشنا کنیم.

مزایای واقعیت افزوده برای کسب و کارها

  1. ویژگی منحصر بفرد در تجسم( Visualization)

برنامه های واقعیت افزوده (AR) این قابلیت را دارند تا اجزای داخلی محصولات و دستگاه های خط تولید را مجسم کنند. حتی اجزای موجودات زنده را به صورت مجازی نشان می دهند. به عنوان مثال، AccuVein (شرکت تجهیزات پزشکی)، تصویر حرارتی وریدهای بیمار را به تصویری روی پوست تبدیل می‌کند که تشخیص مکان رگ‌ها را برای پزشکان آسان‌تر می‌کند. در نتیجه، به طور چشمگیری میزان موفقیت خون گیری یا هر روش عروقی دیگر را افزایش می دهد. واقعا این اتفاق یک دستاورد فوق العاده برای شرکت های مرتبط است. یا شرکتBosch Rexroth، ارائه‌دهنده جهانی واحدهای قدرت و کنترل‌، از قدرت و توان تجسم واقعیت افزوده  (AR) برای نمایش دادن قابلیت‌ها و طراحی واحد برق هیدرولیک هوشمند خود استفاده می‌کند. واقعیت افزوده (AR) در اینجا به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که با نمایش‌های سه‌بعدی پمپ داخلی و عملیات خنک‌کننده واحد را در پیکربندی‌های متعدد ببینند و همه زیرسیستم‌ها را با هم هماهنگ کنند.

واقعیت افزوده برای کسب و کارها

  1. آسان سازی راهنمایی و دستورالعمل استفاده از محصولات (Guidance & Instruction)

واقعیت افزوده (AR) در حال بازتعریف چگونگی آموزش، و ارائه دستورالعمل و راهنما است. آموزش نیروی کار یکی از بخش های پر هزینه و چالش بر انگیز شرکت ها و کسب و کار ها بوده و هست. فناوری واقعیت افزوده  به خوبی بر این چالش غلبه کرده است. برای مثال، دستورالعمل‌های مکتوب برای مونتاژ پیچیده‌ترین و زمان‌برترین دستورالعمل‌ها هستند که باید به سختی ترجمه و مطالعه شوند. حتی ویدیوهای استاندارد آموزشی هم آنقدر تعاملی نیستند که به نیازهای یادگیری افراد کمک کنند. آموزش حضوری نیز پرهزینه است و مستلزم این است که همه شرکت کنندگان در یک مکان باشند. تامین این موارد آسان و امکانپذیر نیستند. فناوری واقعیت افزوده (AR) همه این مسائل را مدیریت می کند تا راهنمایی های مورد نیاز را هم به صورت  بصری و در عین حال تعاملی در زمان واقعی، گام به گام و در محل در مورد کارهایی مانند راه آندازی، عملکرد ماشین، انتخاب انبار و مونتاژ محصول ارائه دهد. دستورالعمل و راهنمایی با استفاده از این فناوری یک راهنمای هولوگرام دار سه بعدی و تعاملی است که کاربر را در فرآیندهای ضروری راهنمایی می کند. در نهایت، کاربر تنها اندکی نیاز به تخیل یا تفسیر پیدا می کند.

راهنمای استفاده از ابزار با واقعیت افزوده

  1. کمک به تولید داده های غنی تر (Rich Data)

در دنیای امروز داده ها نقش نفت را دارند. هم با ارزشند و هم استخراج می شوند. اطلاعات سه بعدی به شکل کلمات دیجیتال درصفحه ها یا صفحه های  دو بعدی به دام افتاده اند. اما متأسفانه،  همه ی این کلمات داده ی ارزشمند نیستند. آنها زمانی حکم نفت را دارند که در آنالیز مفید و حاوی اطلاعات مشخص باشند. هرچه داده ها غنی تر باشند از آنالیز آنها می توان به اطلاعات مشخص و هدفمند تری رسید. از داده های غنی برای پیش بینی رفتار مصرف کننده استفاده می شود. فرآیند جمع‌آوری داده‌ها برای تشخیص زمان و مکانی است که یک فرد به احتمال زیاد چیزی را خریداری می‌کند. کسب و کارها می توانند از واقعیت افزوده برای تولید محتوای غنی تر استفاده کنند. سوال این است که چگونه این محتواها غنی تر خواهند شد؟ واقعیت افزوده امکان تجسم کردن کلمات دیجیتال را با یک فیزیک مجازی به ما می دهد و این فناوری داده ها و تصاویر دیجیتال را در دنیای فیزیکی قرار می دهد و مشتریان می توانند با اطلاعات یا داده ها  با تمام حواس ارتباط تعاملی برقرار کنند و این برای اینکه مشتری یک تجربه بی نظیر داشته باشد کافی است و در همین حال اطلاعاتی که از این تعامل استخراج می شود اصلی ترین داده ها برای رفتار شناسی مخاطب خواهد بود که باعث غنی شدن داده های ما از مشتری خواهد شد وکمک بسیاری در رفتارشناسی مشتری خواهد داشت. در نتیجه شرکت ها می توانند استراتژی تجاریشان را برای تعامل بهتر و بیشتر با مشتریان با کمک این فناوری بهبود ببخشند.

 

  1. یک قابلیت برای شکل دادن محصولات (Product Features)

قابلیت‌های واقعیت افزوده (AR) نقش مهمی در طراحی و ایجاد رابطه کاربری مناسب و تعاملی دارند. به عنوان مثال، اینکه چگونه اطلاعات ایمنی محصولات و یا راهنمایی نحوه استفاده از محصول را به کاربران منتقل کنیم، یک نقطه تمایز در کسب و کار ما می تواند باشد. نمایشگرهای اختصاصی واقعیت افزوده (AR) در هدآپ خودرو یک راهنمای مناسب است و در جت های جنگی یک وسیله نظامی فوق پیشرفته است که نحوه ی بکارگیری واقعیت افزوده (AR) درآنها به طور قطعی متفاوت و از نظر قیمت نیز متفاوت خواهد بود. اما عینک‌های واقعیت افزوده (AR) با کاربردهای گسترده و قابلیت جابجایی آسان گزینه مناسبی هستند تا تمامی تولید کنندگان بتوانند از این فناوری استفاده کنند. می‌توانید از عینک هوشمند برای مشاهده نمایشگر مجازی فر که دقیقه‌های باقیمانده روی تایمر، دمای پخت و دستور پخت را نشان می‌دهد، استفاده کنید. به طور مشابه، هنگامی که خودرو را مشاهده می کنید، صفحه نمایش واقعیت افزوده (AR) قفل بودن یا نبودن خودرو، سطح سوخت در باک، فشار باد لاستیک و غیره را نشان می دهد. کاربری واقعیت افزوده (AR) می تواند به طور مداوم با شخصی سازی تکامل یابد، زیرا صرفاً مبتنی بر نرم افزار است و از طریق ذخیره اطلاعات در فضای ابری می تواند همیشه در دسترس باشد. در نتیجه استفاده از عینک ها برای ایجاد رابطه کاربری مناسب و تعاملی هزینه کمتر و انعطاف پذیری بیشتری را برای کسب و کار ها خواهد داشت. این موضوع ترغیب کننده خوبی برای استفاده از واقعیت افزوده برای کسب و کارها می باشد.

  1. کمک به توسعه و تکامل محصولات(Product Development)

یکی دیگر از بخش های مهمی که واقعیت افزوده (AR) می تواند در آن نقش مهمی داشته باشد توسعه محصول است. برای مثال از واقعیت افزوده (AR) می توان در خط تولید استفاده کرد و محصول را از زوایا و جوانب مختلف بررسی کرد. به راحتی با طراحی CAD سه بعدی محصول می توانیم آنرا به اندازه های مختلف داشته باشیم. از تولید لوازم خانگی گرفته تا باز سازی یک ساختمان و یا حتی طراحی یک برج پیش ساخته، قبل از اینکه هر مرحله را جلو ببریم، می توانیم محصول را مرحله به مرحله رصد کنیم. این یک مزیت فوق العاده، واقعیت افزوده برای کسب و کارها می باشد.
َAR برای کسب و کارها

  1. ابزاری قدرتمند در فروش و بازاریابی (Sales & Marketing)

واقعیت افزوده AR مفهوم نمایشگاه‌ها و نمایش محصولات را تغییر داده و تجربه مشتری را تغییر داده است. مشتریان می توانند به صورت مجازی محصولات و عملکرد آنها را قبل از خرید مشاهده کنند. این به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا انتظارات دقیق تری از تصمیمات خود برای خرید، و رضایت از محصول داشته باشند. در نتیجه، واقعیت افزوده AR نیاز به فروشگاه های فیزیکی و نمایشگاه ها را به طور کلی کاهش می دهد. به عنوان مثال، AZEK (شرکت محصولات ساختمانی) از واقعیت افزوده AR برای نمایش به پیمانکاران و مصرف کنندگان استفاده می کند تا نشان دهد محصولات مربوط به نمای ساختمان و سنگ فرش در رنگ ها و چیدمان های مختلف چگونه به نظر می رسند. این تجربه عدم اطمینان مشتریان در انتخاب را کاهش می دهد و چرخه فروش را کوتاه تر می کند. همچنین برنامه های کاربردی واقعیت افزوده AR به خریداران آنلاین اجازه می دهد تا هولوگرام های محصولات را در خرید آنلاین دانلود کنند. به عنوان مثال،Wayfair و IKEA هزاران تصویر سه بعدی محصول را ارائه می دهند تا آنها را در یک اتاق واقعی ادغام کنند و با استفاده از واقعیت افزوده AR به مشتریان کمک کنند مبلمان و دکوراسیون را به صورت واقعی ببینند.

نتیجه آنکه…

واقعیت افزوده برای کسب و کارها در یک محیط تجاری برای ایجاد ارزش برای شرکت ها به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. قابلیت های کلیدی آن  تجسم محصول، راهنمایی و آموزش آسان تر، و افزایش فروش و بازاریابی است. با درک این که چه ویژگی هایی برای مشتریان شما ارزشمندتر هستند، می توانید با استفاده از واقعیت افزوده AR شروع به تولید وتوسعه محصولات خود کنید و با استفاده از مزایای منحصربه فرد واقعیت افزوده در روند بازاریابی، فروش خود را افزایش دهید. همچنین شما می‌توانید با ارائه تجربه‌ای همه‌جانبه به مشتریان با فرصت های فراوانی که بهره گیری از واقعیت افزوده AR  در اختیار کسب‌وکارتان قرار می دهد امکان کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات را برای مشتری فراهم کنید و از رقبای خود پیشی بگیرد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا