اقتصاد و سیاست سایبری

فروشگاه آنلاین Etsy و افقی نو برای کارآفرینی زنان

سایبر پژووه-etsy

Etsy در سال ۲۰۰۵ با ایده ارائه فرصتی به طراحان و تولیدکنندگان خرد برای تبدیل ایده‌های خلاقانه به یک کسب و کار سودآور و فراهم‌سازی بستری برای ایجاد ارتباط بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان صنایع دستی و کالاهای عتیقه تأسیس شد. تقریباً هر محصولی که در Etsy فروخته می‌شود در یکی از دسته‌بندی‌های هنر و صنایع دستی، جواهرات، غذا و محصولات خانگی قرار می‌گیرد. اساساً هر کالای دست‌سازی را می‌توان در فروشگاه Etsy فروخت. علاوه بر این، کالاهای دیجیتالی قابل چاپ مانند برچسب‌ها و کارت پستال‌ها نیز در Etsy به فروش می‌رسد.

برخلاف Amazon و Walmart، همه چیز در سایت Etsy توسط فروشندگان ساخته، جمع‌آوری و فروخته می‌شود. صاحبان مشاغل مستقل نه تنها کالاهای خود را تولید می‌کنند، بلکه سفارشات و موجودی خود را نیز مدیریت می‌کنند. Etsy به عنوان یک واسطه عمل می‌کند و به تولیدکنندگان کوچک و مستقل بستری برای جذب مشتری و فروش محصول ارائه می‌کند.

Etsy به دلایل مختلف راهی منحصر فرد برای خلق ارزش و حفظ جایگاه خود در میان رقبای موجود پیدا کرده است: اول اینکه Etsy با ارائه کالاهای دست ساز و قدیمی عرضه محصولات خود را محدود نمود که با این اقدام، به جایگاه و برند منحصر به فرد خود در میان سایر غول‌های تجارت الکترونیک دست یافت. دوم، Etsy برای هنرمندان و طراحان خلاق، با فراهم نمودن بستری برای امرار معاش، فروش صنایع دستی در سطح جهانی، ارتباط با سایر هنرمندان و ایجاد برند شخصی، خلق ارزش می‌نماید. سوم، Etsy خدمات متنوعی نظیر ارتباط آسان با فروشندگان، انجام تراکنش در پلتفرم و دسترسی به رتبه‌بندی‌ها و نظرات کاربران را برای افزایش رفاه حال فروشندگان و خریداران ارائه می‌دهد.

در نوامبر سال ۲۰۲۱، شرکت Etsy گزارشی از عملکرد مالی خود در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۱ منتشر نمود. براساس این گزارش، ارزش دلاری اقلام فروخته شده Etsy، ۴.۲ میلیارد دلار است که ۱۶.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. ارزش دلاری اقلام فروخته شده غیر آمریکایی، ۴۴ درصد از کل ارزش دلاری اقلام فروخته شده در بازارEtsy  است که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

سایبرپژوه-etsy

Etsy تقریباً ۱۰ میلیون خریدار جدید در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۱ جذب کرده است. براساس این گزارش، درآمد خالص Etsy، با ۸.۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته، از ۱۴۸ میلیون دلار به ۱۶۲ میلیون دلار رسیده است. سود هر سهم Etsy برای سه ماه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، ۱.۱۰ دلار بود که کاهش ۳.۵۱ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

براساس آمار ارائه شده در این گزارش، روند رشد فروش Etsy کند شده است. فروش این شرکت در ابتدای شروع پاندمی کرونا رشد فوق العاده‌ای داشت. با انتشار ویروس کرونا، Etsy و هجوم مشتریان برای انجام خرید اینترنتی، بدون نیاز به خروج از منزل، خصوصا خرید ماسک و سایر اقلام بهداشتی، مواجه شد. در این فرآیند، میلیون‌ها خریدار جدید در معرض طیف وسیع محصولات این شرکت قرار گرفتند و بسیاری از آن‌ها به مشتریان دائمی Etsy تبدیل شدند. به همین دلیل، قیمت سهام این شرکت در سال ۲۰۲۰، ۳۰۰ درصد افزایش یافت.

پس از گذشت دو سال از شیوع کرونا، در ماه مارس سال ۲۰۲۲، ارزش سهام فروشگاه آنلاین Etsy 20 درصد کاهش یافت. کاهش ارزش سهام Etsy دور از انتظار نبود چرا که افزایش ناگهانی و بیش از حد انتظار قیمت سهام در بلند مدت با ثبات نخواهد بود. ضمن اینکه بازار بر اساس احتمال از دست رفتن درآمد در فصل‌های بعدی سهام Etsy را قیمت‌گذاری می‌کند و با توجه به انجام واکسیناسیون همگانی و کاهش آمار ابتلا به کرونا انتظار می‌رود فروش این فروشگاه اینترنتی در سال جاری نسبت به دو سال قبل کاهش قابل توجهی داشته باشد.

قوانین و هزینه‌های راه‌اندازی یک کسب و کار در Etsy

فعالیت در Etsy به عنوان یک فروشنده و استفاده از این پلتفرم برای فروش محصولات مستلزم رعایت قوانین آن است که عدم رعایت این قوانین ممکن است به غیرفعال شدن حساب کاربری فروشندگان منجر شود. از جمله این قوانین می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تمام محصولات ارائه شده توسط فروشندگان باید توسط خود فرد ساخته یا طراحی شده باشند.
  • نام تمامی افرادی که در زمینه ساخت و طراحی محصولات مشارکت داشته‌اند باید صفحه محصول مورد نظر درج شود.
  • اقلام سنتی و قدیمی باید حداقل ۲۰ سال قدمت داشته باشند.
  • فروش مجدد کالاهایی که توسط دیگران طراحی و تولید شده، در Etsy ممنوع است.

ساختار هزینه Etsy نیز نسبتاً شفاف است. ایجاد یک فروشگاه در Etsy رایگان است، با این وجود برای قرار دادن هر محصول در فهرست Etsy، صاحبان فروشگاه موظف به پرداخت هزینه هستند و در ازای فروش هر محصول، مبلغی را به عنوان کارمزد به Etsy پرداخت خواهند کرد. فروشندگان پس از ثبت نام، ۰.۲ دلار برای قرار دادن هر یک از محصولات خود در یکی از دسته‌بندی‌های فهرست Etsy (صرف نظر از اینکه کالا به فروش می‌رسد یا خیر) پرداخت می‌نمایند. لیست‌ها به مدت ۴ ماه یا تا زمانی که یک کالا به فروش برسد فعال است. هنگامی که فروشندگان محصولی از طریق Etsy.com به فروش می‌رسد فروشندگان موظف هستند که ۶.۵% از قیمت تمام شده محصول را به Etsy پرداخت نمایند.

همچنین در صورتی که فروش محصول نتیجه یکی از تبلیغات Etsy باشد، فروشندگان باید ۱۵ درصد از فروش خود را نیز به عنوان هزینه تبلیغات خارج از سایت بپردازند. شایان ذکر است که Etsy فقط زمانی هزینه تبلیغات خارج از سایت را از فروشندگان دریافت می‌نماید که این تبلیغ مستقیما منجر به فروش محصول مورد نظر شده باشد.

Etsy به طور خودکار یک صورت‌حساب ماهانه به فروشندگان ارائه می‌کند که همزمان با ارائه صورتحساب تمام هزینه‌ها را از حساب آن‌ها کسر می‌نماید. اگر موجودی حساب کافی نباشد، فروشندگان موظف به پرداخت تمام هزینه‌های باقی مانده در مدت ۱۵ روز هستند.

سایبر پژووه-etsy

میزان فروش فروشندگان Etsy

محاسبه دقیق میانگین فروشِ فروشندگان در Etsy امکان‌پذیر نیست زیرا صدها فروشگاه فعال و موفق در کنار صدها فروشگاه غیرفعال که ارزش دلاری فروش ماهانه آن‌ها از حداقل دستمزد در ایالات متحده کمتر است، در حال فعالیت هستند. بنابراین برای بررسی این موضوع باید مواردی نظیر تنوع و کیفیت محصولات، نحوه قیمت‌گذاری و تلاش فروشندگان برای بهینه‌سازی فروشگاه شخصی و افزایش تعداد مشتریان را در نظر گرفت.

طبق گزارش Etsy، یک فروشنده معمولی می‌تواند هر ماه حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار در ماه درآمد داشته باشد. مقدار قابل توجهی نیست، اما با توجه به اینکه اکثریت این فروشندگان یا فعال نیستند و یا تلاشی برای بهینه‌سازی فروشگاه خود به منظور افزایش بازدید و فروش انجام نمی‌دهند و این درآمد را درآمد مکمل خود می‌دانند، معقول به نظر می‌رسد. در حالیکه، متوسط​​​​ فروشِ ماهانه فروشندگان موفق در Etsy بین ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰ دلار در ماه است.

درآمد هر فروشنده در Etsy کاملاً به میزان تلاش، ساعت‌ها و منابعی که به کار اختصاص می‌دهد، بستگی دارد، چرا که با وجود اینکه این پلتفرم بسیاری از موانع ورود به بازار را برای کارآفرینان مرتفع نموده است اما در نهایت فروشندگان با یک کسب و کار روبرو هستند که رشد و پیشرفت آن نیاز به توجه زیادی دارد. بنابراین، این حقیقت که مطابق گزارش Etsy حدود ۶۵ درصد از فروشندگان، کمی بیش از ۱۰۰ دلار در ماه درآمد دارند، ممکن است ناشی از کم توجهی فروشندگان به درآمد Etsy و در نظر گرفتن آن به عنوان یک درآمد جانبی باشد.

Etsy و توانمندسازی نسل جدید کارآفرینان و ایجاد اشتغال

میانگین سنی فروشندگان Etsy، ۳۹ سال است در حالیکه میانگین سنی صاحبان کسب و کارهای معمولی در اکثر کشورهای جهان، کمی بالاتر از ۵۰ سال است. بیش از ۶۰ درصد از فروشندگان Etsy زیر ۴۵ سال سن دارند و براساس گزارش Etsy، بسیاری از گروه‌های جوان‌تر فروشندگان فروش محصولات و راه‌اندازی کسب و کار شخصی را برای اولین بار در Etsy تجربه کردند. به لطف قدرت اینترنت، این کارآفرینان خلاق در دنیایی به بلوغ رسیده‌اند که موانع سنتی راه‌اندازی یک کسب و کار بسیار کاهش یافته است.

Etsy همچنین فرصت‌های جدیدی را برای کارآفرینان روستایی ایجاد کرده است. اگرچه Etsy از همه مناطق، از کلان‌شهرها گرفته تا جوامع روستایی، فروشنده دارد اما نکته جالب توجه این است که حدود نیمی از آن‌ها در مناطق حومه شهر سکونت دارند. ۲۸ درصد از فروشندگان از مناطق روستایی و تنها ۲۳ درصد از مناطق شهری هستند. این در تضاد کامل با گزارش‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ([۱]OECD) است که نشان می‌دهد ۵۰ درصد از کل شرکت‌های فعال در مناطق شهری، ۳۴ درصد در مناطق متوسط ​​(یا حومه‌ای) و تنها ۱۵ درصد در مناطق روستایی فعالیت می‌کنند.

تاثیر Etsy بر کارآفرینی و مشارکت اقتصادی زنان

سایبر پژووه-etsy

Etsy به لطف ایده منحصر به فرد خود به سرعت رشد کرد و در مدت کوتاهی میلیون‌ها کاربر جذب کرد. براساس گزارش VentureBeat[۲]، این فروشگاه اینترنتی دو سال پس از آغاز به کار خود، تقریباً نیم میلیون کاربر فعال جذب کرد و به فروش ۲۶ میلیون دلاری دست یافت، که تا سال ۲۰۲۱، حدود ۸ میلیون فروشنده و ۸۰ میلیون محصول برای فروش داشت. Etsy این رشد سریع و مستمر را از طریق شبکه فروشندگان مستقل خود به دست آورده است. فروشندگانی که به گزارش خود Etsy در سال ۲۰۲۱، ۸۷ درصد آنان را زنان تشکیل داده‌اند.

معمولا زنان به دلایل مختلف از جمله مشکلات در تأمین سرمایه، مسئولیت‌های خانوادگی، فقدان آموزش مناسب، دشواری‌های موجود برای برندسازی در زمینه‌هایی که مردان بیشترین فعالیت را دارند، از کارآفرینی دوری می‌کنند. Etsy توانسته است برخی از این کاستی‌ها را برطرف نماید.

آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که مالکیت ۳۵ درصد از مشاغل موجود در اختیار زنان است. فروشندگان Etsy برای راه‌اندازی یک کسب و نسبت به مشاغل سنتی کار با موانع کمتری برای ورود روبرو می‌شوند. همین ویژگی، Etsy را به بازاری تبدیل کرده است که عمده فروشندگان آن زنان کارآفرین هستند.

Etsy نه تنها پلتفرمی برای کسب درآمد زنان کارآفرین است بلکه به بستری برای خودشکوفایی، دستیابی به رضایت شغلی و ابراز وجود آن‌ها تبدیل شده است. از طریق این پلتفرم زنان می‌توانند همزمان با رسیدگی به مسئولیت‌های خود در خانواده، در طول هفته ساعات منعطف و معقولی را به ساخت و فروش صنایع دستی بپردازند و یک حرفه قابل احترام، رضایت‌بخش و پردرآمد داشته باشند. درواقع Etsy ابزاری برای زنان است تا به واسطه آن به بازتعریف ماهیت و معنای کاری که انجام می‌دهند بپردازند.

رفع موانع کارآفرینی زنان توسط Etsy، آثار اقتصادی گسترده‌ای در ایالات متحده ایجاد نموده است. بر اساس شاخص مسترکارت[۳] در سال ۲۰۱۸، کارآفرینی زنان در ایالات متحده ۱۰ درصد افزایش یافته است. همچنین طی یک دوره ده ساله، تعداد شرکت‌های تحت مالکیت زنان با سرعتی پنج برابر بیشتر‌ از میانگین ملی رشد کرده است. این دموکراتیک شدن کارآفرینی در جامعه روندی قدرتمند و تحول آفرین است.

دلیل جذابیت Etsy برای زنان چیست؟

  • امکان انجام کار در منزل

به گفته مرکز تحقیقاتی پیو[۴]، حدود یک سوم از مادران آمریکایی بیرون از خانه کار نمی‌کنند. این تعداد در پانزده سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است، روندی که به طیفی از عوامل از جمله نرخ بالای بیکاری و مسئولیت‌های مربوط به نگهداری و تربیت کودکان بستگی دارد. طبق آمار ارائه شده توسط Etsy، ۲۶ درصد از فروشندگان قبل از راه‌اندازی کسب و کار خود در این سایت شغل دیگری نداشتند و ۳۸ درصد خانه‌دار بودند که کار پاره وقت را ترجیح می‌دادند.

  • امکان راه‌اندازی کسب و کار با کمترین میزان آورده مالی

طبق گزارش Etsy، کمتر از ۱ درصد از فروشندگان برای راه‌اندازی کسب و کار خود وام گرفتند. اکثر محققان معتقدند که عوامل متعددی در این امر نقش دارند. محدودیت دسترسی به منابع مالی، شکاف جنسیتی در تخصیص اعتبارات و عدم تمایل زنان به پذیرش بار بدهی‌های ناشی از اخذ وام و یا استقراض از جمله این عوامل هستند.

  • امکان راه‌اندازی کسب و کار خلاقانه و دستیابی به رضایت شغلی

براساس نظرسنجی Etsy، تقریباً دو سوم فروشندگان معتقد بودند که انجام کاری که دوست دارند مهمتر از کسب درآمد است. نظرسنجی گالوپ[۵]، زنان گفتند که برای رضایت شغلی و انعطاف‌پذیری بیشتر از پول ارزش قائل هستند. طبق مطالعه مشترک فلیشمن هیلارد[۶] و مجلات هرست[۷]، زنان در تعریف خود از موفقیت اغلب به امنیت مالی، خانواده و خوشبختی اشاره می‌نمایند. از این جهت با وجود این که عایدی مالی زنان در این پلتفرم کمتر از مشاغل معمولی و تمام وقت است، با این وجود به دلیل تامین حس رضایت شغلی تمایل زیادی به راه‌اندازی کسب و کار خود در این پلتفرم دارند.

معایب Etsy

  • Etsy فروشندگان خود را تنظیم نمی‌کند.

یکی از نقدهای وارد بر Etsy توسط خریداران محصولات این است که فروشندگان این فروشگاه اینترنتی بر مهم‌ترین قانون این سایت، یعنی دست ساز بودن محصولات، پایبند نیستند. در واقع مشکل اصلی این است که Etsy تلاش زیادی برای تنظیم فروشندگان خود نمی‌کند. براساس سیاست فروش Etsy، این فروشگاه اینترنتی یک بازار منحصر به فرد است، خریداران برای خرید اقلامی که ممکن است در هیچ جای دیگر پیدا نکنند به Etsy سر می‌زنند. هر محصولی که برای فروش در Etsy فهرست شده است باید در یکی از دو دسته‌بندی‌ کالاهای دست ساز و عتیقه قرار گیرد. متأسفانه در عمل چنین نیست. در واقع، در برخی از دسته‌بندی‌ها، اقلام تولید انبوه از فهرست‌های دست ساز پیشی گرفته‌اند.

  • Etsy کنترل کامل بر فروشگاه هر فروشنده دارد.

از آنجایی که فروشندگان از طریق Etsy محصولات خود را به فروش می‌رسانند، این پلتفرم است که اغلب به جای فروشنده در مورد آنچه در فروشگاه اتفاق می‌افتد، تصمیم نهایی را می‌گیرد. این پلتفرم می‌تواند در صورت تمایل و یا مشاهده موارد نقض قوانین، فوراً و بدون اخطار فروشگاه را تعطیل کند. برای مثال شکایت مشتری و یا اتهام نقض حق چاپ می‌تواند حساب پرداخت فروشندگان را مسدود و یا فروشگاه را به طور کامل تعطیل کند.

  • بهینه سازی موتورهای جستجو عملا غیرممکن است.

امکان بهینه‌سازی همزمان موتور جستجوی گوگل و Etsy برای فروشندگان وجود ندارد. فروشندگان باید مشخص کنند که تصمیم دارند موتور جستجوی Etsy را به عنوان منبع اصلی جذب ترافیک خود بهینه نمایند و یا از طریق بهینه‌سازی موتور جستجوی گوگل، خارج از پلتفرم، ترافیک جذب کنند و برای حصول نتایج بهتر به تلاش خود پایبند باشند.

  • ورود فروشندگان جدید معمولا فروشندگان موجود را متضرر می‌نماید.

یکی از دلایلی که تولیدکنندگان صنایع دستی تمایل زیادی برای ایجاد فروشگاه و فروش محصولات خود در Etsy دارند، محبوبیت این فروشگاه اینترنتی در میان مردم است. همین امر منجر به رشد روزافزون تعداد فروشندگان این سایت شده است. رایج‌ترین استراتژی فروشندگان جدید برای جذب مشتریان بیشتر، ارائه قیمت پایین‌تر است. حتی اگر قیمت‌گذاری شما درست و حاشیه سود شما کم باشد، شخص دیگری وجود خواهد داشت که مایل است حاشیه سود کمتری دریافت کند. فلذا احتمال متضرر شدن فروشندگان و کاهش عایدی مالی آن‌ها به سطحی کمتر از هزینه‌های تولید وجود دارد.

سایبر پژووه-etsy

نتیجه سخن

Etsy با ایده حمایت از طراحان و کارآفرینان در زمینه صنایع دستی، ظرف مدت کوتاهی توانست کاربران زیادی را جذب و ارزش اقتصادی بالایی ایجاد نماید. از آنجایی فعالیت و کسب درآمد در Etsy با سرمایه کم، انجام کار در منزل و به صورت پاره وقت نیز ممکن است، زنان بیش از مردان از این بازار استقبال کردند. از این رو Etsy تاثیر ویژه‌ای بر افزایش کارآفرینی و اشتغال زنان در آمریکا داشته است.

اما نکته حائز اهمیت این است که اکثر فروشندگان Etsy شاغل هستند و درآمد حاصل از فروش در این فروشگاه، درآمد جانبی آن‌ها است. لذا وقت زیادی را صرف جذب مشتری و افزایش فروش خود نمی‌کنند. از طرفی فروشندگان موفق که آنچه را که برای موفقیت لازم است دارند (محصول خوب و بازاریابی خوب و قیمت‌گذاری مناسب) برای مدت طولانی به Etsy پایبند نمی‌مانند.

Etsy بعد از Amazon، eBay، Walmart و Best Buy، پنجمین فروشگاه آنلاین پربازدید در ایالات متحده است. فروشندگان استقلال کمی در طراحی فروشگاه دارند و تابع قوانین، هزینه‌ها و طراحی‌های تعیین شده توسط Etsy هستند. سازندگان موفق در نهایت به سمت پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی می‌روند که امکان فعالیت با هزینه‌های کمتر، انعطاف‌پذیری و کنترل بیشتر را برای آن‌ها فراهم می‌نمایند.

[۱] Organization for Economic Co-operation and Development

[۲] وب سایت فناوری آمریکایی که دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا قرار دارد.

[۳] (MIWE): این شاخص اقتصادها را بر اساس میزان موفقیت آن‌ها، در مقایسه با همتایان خود، در پیشبرد کارآفرینی در میان زنان رتبه‌بندی می‌نماید. این روش شامل ۱۲ شاخص و ۲۵ زیرشاخص است که پیشرفت علمی، دسترسی به وام و اعتبارات مالی و حمایت از شرایط کارآفرینی زنان در کشور مورد مطالعه را پوشش می‌دهد.

[۴] Pew: یک اندیشکده آمریکایی غیرحزبی مستقر در واشنگتن دی سی

[۵] Gallup: یک شرکت تحلیلی و مشاوره آمریکایی مستقر در واشنگتن دی سی.

[۶] Fleishman-Hillard

[۷] Hearst Magazines

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا