سایبرنما

سایبرنما – شماره‌ ۱۳

مجله هفتگی سایبرپژوه با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. در این شماره ابتدا به بررسی ترندِ کشاورزی هوشمند می‌پردازیم. پیش‌بینی می‌شود که این ترند در دهه‌ی ۱۴۰۰ یکی از مهم‌ترین ترند‌های تمدنی است و بازیگران این عرصه در رقابت جدی با یکدیگر،‌ مسیر آینده‌ی تغذیه و کشاورزی را تعیین می‌کنند. تولید یک باتری بیولوژیکی از بدن انسان دومین خبر این هفته است. تا چند وقت دیگر راه رفتن یا حتی درازکشیدن شما گوشی تلفن همراه شما را شارژ خواهد کرد.

نظارت و کنترل احساسات در سطح شهر توسط هوش مصنوعی پدیده‌ی جدیدی است که به زودی در جهان فراگیر می‌شود؛ پدیده‌ای که هر چند در نگاه اول یاری‌گر نظارت شهری است اما شاید ترسناک نیز باشد. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید سومین خبر این هفته‌ی ما را از دست ندهید. سپس از اختراع یک معماری جدید برای تولید اسپیکر‌ها خواهیم گفت. این معماری انقلابی در اندازه و جای‌گذاری اسپیکر‌ها ایجاد خواهد کرد. واپسین خبرِ هفته‌ی ما به تولید استیک‌های مصنوعی با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی توسط یک کمپانی در رژیم غاصب صهیونیستی اختصاص یافته است. تولید گوشت مصنوعی می‌تواند یک سلاح بین‌المللی باشد. با ما در این شماره همراه باشید.

0

  1. کشاورزی مکانیزه را فراموش کنید! دهه‌ی ۱۴۰۰ دهه‌ی کشاورزی هوشمند است

01

مکانیزه‌سازی کشاورزی یکی از مهم‌ترین عوامل رشد صنعتی یک جامعه و ملت محسوب می‌شود. به واقع، هر انقلاب تمدنی یک نسبت مهم و خاص با نحوه و ساختار کشاورزی در آن تمدن داشته است؛ زیرا بدونِ تامین مواد غذایی هیچ رخدادِ تمدنی‌ای نمی‌تواند محقق شود. در انقلاب تمدنی سایبری نیز کشاورزی مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر به سمت هوشمند شدن حرکت می‌‌کند. روبات‌ها و هوش‌های مصنوعی می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته همه‌ی فرآیند‌های تولید یک محصول را کنترل کنند و با افزایشِ تولید، قیمتِ مواد غذایی را به شدت کاهش دهند. به همین دلیل است که شرکت‌های بزرگ سایبری جهان بر روی سیستم‌های نوین کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌‌کنند و رقیب‌های متعددی در این زمینه به وجود آمده‌اند. کسی که بتواند در دهه‌ی ۱۴۰۰ یک سیستم کشاورزی هوشمند را پیاده‌سازی کند، برنده‌ی این دهه خواهد بود.

 

  1. استفاده از بدن انسان به عنوان یک باتری

02

مجله‌ی سایبرپژوه همواره به مسئله‌ی غامض باتری‌ها توجه داشته است (اینجا، این‌جا، و این‌جا). دانشمندان و شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از طرق مختلف این مسئله را حل کنند. یکی از ترند‌های اصلی حل این معضل استخراح انرژی بیولوژیکی نهفته در جانداران و استفاده از آن‌ها به عنوان یک باتری است. یک پژوهش جدید نشان داده است دستگاهی به اندازه‌ی یک حلقه را معرفی کرده است که می‌تواند بدن انسان را با استفاده از انرژی ترمودینامیکی به یک باتری متحرک تبدیل کند. استفاده از انرژی انسانی و تبدیل کردن انسان به یک باتری متحرک می‌تواند در آینده نیاز بسیاری از ابزار‌های هوشمند ما را مرتفع کند. در نتیجه شما به جای این که تلفن هوشمند خود را به شارژ بزنید، ترجیح خواهید داد که کمی غذا بخورید و پیاده‌روی کنید.

 

  1. استفاده از ۵g برای تشخیص هوشمند احساسات در سطح شهر جهت جلوگیری از وقوع جرم

03

برخی از تحقیقات و پروژه‌های دانشگاهی شکل و شمایلی آخر‌الزمانی دارند. پروژه‌ی اخیر دانشگاه ملی این‌چئون در کره‌ی جنوبی یکی از این پروژه‌هاست. محققان این پروژه یک هوش مصنوعی بر پایه‌ی ۵G را توسعه داده‌اند که می‌تواند چهره‌ی افراد در سطح شهر را تحلیل کند و با توجه به احساساتی که از چهره‌ها دریافت می‌کند، احتمال وقوع جرم را ارزیابی کند و در صورت نیاز به پلیس برای پیش‌گیری از وقوع جرم خبر بدهد. هوش مصنوعی این پروژه میلیون‌ها بار برای تشخیص و پیش‌بینی صحیح تمرین داده شده است. تشخیص دعواهای خیابانی پیش از وقوع آن‌ها یکی از کاربرد‌های این سیستم است. هم‌چنین جلوگیری از آزار خیابانی به زنان یا پیشگیری از تجاوز‌هایی از این دست می‌تواند ره‌آوردِ چنین سیستمی باشد. اما با تمامِ این مواهب، حریم خصوصی چه خواهد شد؟ و مهم‌تر از آن: داده‌های چنین سیستمی دست چه کسی خواهد بود؟

 

  1. انقلابی در صنعت صوت

04

در حالی که حوزه‌های مختلف بصری و محاسباتیِ سایبری طی چند دهه‌ی گذشته روز به روز با پیشرفت‌های چشم‌گیری ما را غافل‌گیر کرده‌اند، تکنولوژی‌های تولید صوت (بلند‌گو، هدفون و …) تقریبا از ۳۰ سال پیش هیچ تغییر خاصی نکرده‌اند. آن‌ها از باسیم به بی‌سیم بدل‌شده‌اند اما معماری درونی تکنولوژی آن‌ها تغییر خاصی نکرده است و همه‌ی آن‌ها مقعر هستند. در مقابل این روند یک کمپانی کره‌‌ای-آمریکایی توانسته است معماری جدیدی برای تولید بلند‌گو اختراع کند که می‌تواند با مسطح‌کردنِ معماری بلندگو، حجم بلند‌گوها را بسیار کاهش دهد و آن‌ها را تقریبا در هر جایی جای‌گذاری کند. این تکنولوژی جدید به خصوص به کمک خانه‌های هوشمندِ آینده خواهد آمد.

 

  1. استیک سه بعدی اسرائیلی!

05

سایبرپژوه پیش‌تر در مورد چاپ سه بعدی گوشت و اهمیت آن نوشته بود. یک شرکت اسرائیلی در هفته‌ی گذشته اعلام کرده است که توانسته گوشت استیک را به صورت سه بعدی تولید کند. اهمیت این دست‌آورد از آن روست که گوشت‌های تولید‌شده‌ی فعلی تا کنون نمی‌توانستند بافت ماهیچه‌ای و چربی گوشت‌ها را تولید کنند و به همین دلیل هر چند حاوی پروتئین بودند اما نمی‌توانستند مزه یا حس خوردنِ بافتِ گوشت گاو را ایجاد کنند. بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر پیش‌بینی می‌شود که تولید بافت مصنوعی گوشت سود‌آور‌ترین پروژه در صنعت گوشت است. با افزایش قیمت دام و کاهش هزینه‌های پرینت سه بعدی، دور نیست زمانی که گوشت‌های مصنوعی به قوت غالب جوامع بدل شوند. به نظر می‌رسد که پیشگامی رژیم غاصب صهیونیستی در چنین پروژه‌هایی مبتنی بر اهداف سیاسی نیز هست؛ زیرا تامین غذای مورد نیاز کشور‌‌های فقیر، لاجرم منجر به افزایش ضریب نفوذ این کشور در سطح جهانی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا