اقتصاد و سیاست سایبری
موضوعات داغ

توقف پروژه TON تلگرام و آینده‌پژوهی ارزهای مجازی

سایبر پژوه – پس از انتشار خبر توقف پروژه بلاکچین تلگرام مرسوم به تُن «TON» و رمز ارز آن «گِرام» توسط پاول دورف، اظهارنظرهای زیادی در خصوص تصمیم آمریکا شد. از اظهار نظر خود دورف و یادداشت او گرفته، تا اظهارنظر منتسب به آقای دکتر فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر این­که آمریکا بعد از ۲ سال تازه به حرف ایران رسید و علیه تلگرام اقدام کرد.

اما نکته قابل توجه در این اقدام آمریکا با تگلرام و اقدام گذشته او با لیبرا (ارز مجازی فیسبوک)، نحوه حکمرانی آمریکا بر نظام پولی و مالی جهانی و اثر آن بر آینده ارزهای مجازی مخصوصاً بیت کوین و سایر ارزها است که از نظر تحلیلگران غافل مانده است.

به طور کلی با توجه به تاریخچه نظام پولی جهان، قدرت و هژمونی دلار در مبادلات جهانی و حیاتی بودن آن برای کشور سلطه‌­گر آمریکا، چند سناریو و احتمال در مورد آینده نظام پولی مجازی و ارزهای مجازی مخصوصاً بیت­کوین، بعنوان مهم­ترین و بزرگترین ارز مجازی موجود که همیشه حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد کل حجم بازار ارزهای مجازی را از آن خود کرده است، وجود دارد. برخی از مهم­ترین آن­ها عبارتند از:

  • ارزهای مجازی غیرمتمرکز مانند بیت­کوین ساخته دست مهندسین است و توسط هیچ کشوری ساخته نشده و با هدف از بین بردن نظارت و کنترل حاکمیت­‌ها و کشورهای جهان بر نظام پولی مخصوصاً آمریکا ساخته شده است و در آینده نظم نظام پولی جهان را متحول خواهد کرد و هیچ کشوری از جمله آمریکا توانایی ندارد که در مقابل آن مقاومت کند و در نتیجه هژمونی دلار خواهد شکست.
  • آمریکا برای حفظ هژمونی دلار و ادامه آن، به‌­منظور اصلاح پولی و تعویض زمین بازی، ارز مجازی بیت­کوین را یا به­‌وجود آورده است و یا حتی اگر به‌­وجود نیاورده باشد، در حال حاضر کنترل و نظارت بر آن را بدست گرفته است و در آینده قطعاً از آن حمایت می­‌کند و نقشه‌­های خصمانه خویش را توسط بیت­کوین و مشتقات آن (یعنی فورک­‌ها) عملیاتی خواهد کرد.
  • کشورهای جهان همان­گونه که در سال­‌های گذشته سعی کردند با هژمونی دلار مبارزه نمایند، در آینده با استفاده از فناوری بلاکچین، ارزهای مجازی ملی خویش را خواهند ساخت و مانع از رشد ارزهای مجازی غیرمتمرکز خواهند شد و ارزهای مجازی ملی جایگزین ارزهای فیات فعلی گردند.
  • با توجه به حرکت جهان به سمت اکوسیستم هوشمند و ادغام لایه­‌های فضای مجازی، شرکت­‌های بزرگ فناورانه درجهان که غول­‌های فضای مجازی آینده هستند، با توجه به جامعه کاربران و توان خویش، ارز مجازی خصوصی خود را طراحی خواهند کرد و در آینده با گسترش اکوسیستم‌­ها و شبکه­‌ها در فضای مجازی، شاهد ارزهای مجازی اختصاصی هر شبکه و هر مجموعه هستیم. مانند ارز مجازی لیبرا و گرام که توسط فیسبوک و تلگرام دنبال می­شود.

حال در تحلیل سناریوها در بحث‌­های گذشته بارها به این نکته اشاره شده بود که هژمونی دلار به قدری برای کشور آمریکا حیاتی است که اگر بیت­کوین یا هر ارز مجازی دیگر بخواهد آن­را برهم زند، قطعاً آمریکا آن طرح را در نطفه خفه خواهد کرد و حتی تا امروز خفه می‌­کرده است. ولی عده‌­ای ایراد می­گرفتند که آمریکا نمی­تواند و قدرت ندارد که مقابل این حرکت و مقابل بیت­کوین بایستد. این در حالی است که امروزه از یک طرف شاهد این هستیم که آمریکا به قدری سیطره بر نظام پولی و مالی جهانی دارد که به راحتی مانع از رشد ارزهای مجازی شرکت‌­های جهان مانند لیبرا و تلگرام می­‌شود در حالی که این شرکت­‌ها برخلاف بیت­کوین از ابتدای تأسیس، کاربران بالفعل میلیاردی و میلیونی در سطح جهان داشته­اند و از طرف دیگر شواهد نشان می­دهد که آمریکا در مقابل رشد بیت­کوین سکوت کرده و حتی در بازه‌­هایی از زمان با صدور مجوزهایی و فعالیت­‌هایی مانند گسترش دستگاه­‌های خودپرداز بیت­کوین در نیویورک و یا وارد کردن معاملات آتی بیت­کوین در بورس شیکاگو، از رشد آن حمایت کرده است.

لذا با توجه به سابقه عملکرد کشورهای جهان مخصوصاً آمریکا در مواجهه با ارزهای مجازی می­‌توان نتیجه گرفت که با شکست سناریو ۱ تا به امروز و کند بودن عملکرد کشورهای جهان (سناریو ۳)، احتمال وقوع یکی از سناریوهای ۲ و یا ۴ در آینده بیشتر است و طرفداران دو سناریو مذکور با هم در حال جنگ هستند. در این میان به نظر می­‌‎رسد که کشورهای جهان از جمله کشور ما باید برای استفاده از فرصت­‌های تحول پولی در جهان و مصون ماندن از تهدیدهای آن، یا هرچه سریعتر سناریو سوم را دنبال کنند و سرعت کند خویش را بهبود بخشند و یا سعی کنند در یکی از سناریوهای ۲ یا ۴ نقش کلیدی را ایفا کنند و نقش خود را در نظام پولی آینده تقویت نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا