تکنولوژی و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، قلم به دست می شود

هوش مصنوعی، قلم به دست!
خلاقیت دیگر فقط مختص انسان‌ها نیست. هوش مصنوعی پا به عرصه نویسندگی گذاشته و داستان‌های خنده‌دار، رمان‌های عجیب و غریب و حتی سخنرانی‌های فلسفی خلق می‌کند.
تصور کنید بتمن توسط هوش مصنوعی نوشته شود! یا هوش مصنوعی برنده جایزه شده و سخنرانی کند! یا حتی در مصاحبه‌اش با روزنامه‌ی گاردین در پاسخ سوال اضطراب‌آمیز مصاحبه‌گر، به خوانندگان اطمینان دهد که هدفش سلطه بر جهان نیست!
این فقط آغاز راه است. هوش مصنوعی می‌تواند در کنار انسان‌ها، به عنوان ابزاری قدرتمند برای خلق محتوای خلاقانه مورد استفاده قرار گیرد.
بنظرم شما هم شروع کنید! از هایپررایت، ابزار نویسندگی هوش مصنوعی، برای تولید متن‌های باکیفیت و جذاب در موضوعات مختلف استفاده کنید.
به دنیای شگفت‌انگیز نویسندگی هوش مصنوعی خوش آمدید!

مترجم محمد کفراشی

کلاه به شال گردن چی گفت؟

«تو همین‌جا آویزون بمون، من جلوتر می‌رم»

فهمیدین؟

حالا یا چشم‌هاتون رو از حرص این جوک چرخوندین یا یه خرده هم خندتون گرفته. هیچکدومش هم اشکالی نداره. من که خودم نساختمش – «سیری» ساختش.

اگه جوک رو بامزه می‌دونستین، سعی کنید از سیری بخواین براتون یه داستان تعریف کنه یا یه آهنگ بخونه.

در واقع، اینجا پنج تا از بامزه‌ترین سؤالاتی که می‌تونین از سیری بپرسین هست:

کی شما رو خلق کرد؟

«سیری» به چی معناست؟

تو یه رباتی؟

باهوشی؟

درباره چی خواب می‌بینی؟

هوش مصنوعی برای آسان‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر کردن زندگی ما طراحی شده است. با این حال، انسان‌ها همیشه راه‌هایی برای استفاده از فناوری پیشرفته برای برآورده کردن نیازهای سرگرمی خود پیدا می‌کنند.

حالا شما به‌عنوان یک نویسنده، فقط با فشار دادن یک دکمه، می‌توانید متن‌های خوش‌نوشته تولید کنید. ژنراتورهای نویسنده‌ی هوش مصنوعی، متن را پیش‌بینی می‌کنند، ایده‌پردازی می‌کنند، فکت‌ها و حقایق را از میلیون‌ها مقاله می‌گیرند و محتوای تولید شده را از نظر لحن و طول ویرایش می‌کنند. و گاهی اوقات، کاملاً خنده‌دار هستند. بیایید به چند نمونه‌ی خاص بامزه و خلاقانه از محتوایی که توسط هوش مصنوعی تولید شده نگاهی بیندازیم.

چگونه ژنراتورهای هوش مصنوعی محتوا تولید می‌کنند؟

برای درک کامل اینکه نویسندگان چگونه محتوای زیر را ایجاد کرده‌اند، باید کمی عقب‌تر برویم و نحوه‌ی کار نوشتن با هوش مصنوعی را بررسی کنیم.

نوشتن خلاقانه‌ی هوش مصنوعی از فناوری جی‌پی‌تی‌۳ (GPT-3) استفاده می‌کند – الگوریتمی برای یافتن الگوها در نوشتن و سپس تکرار آن‌ها از طریق اتوماسیون خودکار. هر چه ابزارهای نوشتاری GPT-3 محتوای بیشتری بخوانند، تولید متن آن‌ها دقیق‌تر خواهد بود.

برای مثال، ابزار هایپر رایت (HyperWrite) ما، میلیون‌ها مقاله آنلاین را مطالعه کرده است – مانند کل کتابخانه‌ی مقالات ویکی‌پدیا. وقتی شما درخواست پیش‌بینی متن می‌کنید، آن حقایق، آمار و تفکرات اصلی را استخراج می‌کند تا یک صفحه یا بیشتر را پر کند.

فقط به یاد داشته باشید که وقتی از ابزارهایی مانند HyperWrite استفاده می‌کنید، متن‌های تولید شده را دقیقاً همانطور که نوشته شده‌اند استفاده نخواهید کرد. در حالی که تولید متن GPT-3 بسیار پیشرفته است، انسان‌ها هنوز هم برای روان بودن و دقت، ویرایش‌هایی انجام می‌دهند.

۵ محتوای وایرال تولید شده توسط هوش مصنوعی

آنچه می‌خواهید بخوانید، پنج مقاله‌ای است که با تولید متن ایجاد شده و سپس توسط افراد واقعی برای روان بودن ویرایش شده‌اند.

یک رویکرد خلاقانه برای فیلمنامه فیلم بتمن

یکی از کلیدهای مهم در نگارش هوش مصنوعی، اطلاعاتی است که بر اساس آن‌ها یاد می‌گیرد. در حالی که HyperWrite بر روی مقالاتی مانند ویکی‌پدیا آموزش دیده بود، همه ابزارهای هوش مصنوعی از استادان باکیفیتی! برخوردار نبودند – که در این مثال کاملاً مشهود است.

کیتون پتی، یک طرفدار پرشور دی سی، ابزار هوش مصنوعی خود را با استفاده از ۱۰۰۰ ساعت فیلم‌برداری بتمن آموزش داد. او می‌خواست تا زمان انتشار قسمت بعدی فیلم بتمن، داستان بتمن خودش را خلق کند. ابزار نگارش هوش مصنوعی او برای نوشتن فیلمنامه ویدیویی طراحی و آموزش دیده شده بود، بنابراین تنها چیزی که کم داشت، محتوایی برای پر کردن فیلمنامه بود.

پتی سوخت مورد نیاز این ابزار هوش مصنوعی را تأمین کرد: فیلم‌های بتمن. سپس آن را به کار انداخت.

این حاصل کار فیلمی بود که توسط هوش مصنوعی نوشته شده بود. با این جمله‌ی خنده‌دار شروع می‌شود: «این شهر حالا امن است. من یک پنگوئن را به زندان فرستاده‌ام».

[صحنه اول:

داخل غار قدیمی

بتمن در کنار ماشین خفاشی (بت‌موبیل) خود ایستاده است. گاهی او بروس وین است و گاه بتمن.

بتمن:

این شهر اکنون امن است. پنگوئن را با مشت به داخل…

آلفرد، پیشخدمت وفادار بتمن، با لحنی طعنه‌آمیز می‌گوید:

شام بخور، تشک بی‌خاصیت!

انفجاری رخ می‌دهد. جوکر ظاهر می‌شود. جوکر دلقکی دیوانه است. دو چهره نیز همراه اوست.

بتمن:

نه! این دو چهره و…

جوکر:

هارلی!

آنها از بتمن به خاطر بتمن بودن متنفرند.

بتمن آلفرد را به سمت دو چهره پرتاب می‌کند. دو چهره سکه‌ای را پرتاب می‌کند. آلفرد طوری به زمین می‌افتد که روی سکه رو به بالا باشد.

بتمن (دنباله):

فقط من و تو هستیم، خفاش در برابر دلقک. اخلاقیات…

جوکر:

من یک دیوانه‌ام. جامعه مرا طرد کرد. تو آب می‌نوشی، من…

بتمن:

من مثل خفاش، فقط خفاش می‌نوشم.

بتمن به دنبال پدر و مادرش می‌گردد، اما آنها آنجا نیستند. این باعث خشم او می‌شود. او شلیک می‌کند، اما جوکر با حس بیمارگونه طنز خود آن را منحرف می‌کند.

جوکر:

من هرگز هیچ قانونی را دنبال نکرده‌ام. این قانون من است. تو هم دنبالش می‌کنی؟

بتمن:

آلفرد، رابین را به دنیا بیاور!

آلفرد فرآیند را آغاز می‌کند، زیرا هدیه‌ای در دست دارد. او با ظرافت توپ‌ها را در هوا نگه می‌دارد.

جوکر:

تولدت مبارک، بتمن!

بتمن هدیه را باز می‌کند، زیرا کوپنی برای والدین جدید است، اما تاریخ آن منقضی شده است.]

(علت سنگین بودن متن نوشته شدن آن توسط هوش مصنوعی است، خود جریان‌سازان این عرصه نیز به این مدعا اذعان داشته‌اند)

این فیلمنامه بتمن هرگز به یک سریِ فیلم رسمی تبدیل نشد – البته جای تعجبی هم ندارد.

هوش مصنوعی سخنرانی دریافت جایزه را انجام می‌دهد

کیتون پتی تنها طرفدار فیلمی نیست که از هوش مصنوعی برای خلق فیلمنامه استفاده کرده است. اسکار شارپ در سال ۲۰۱۶ یک فیلم کوتاه ۹ دقیقه‌ای به نام «سانسپرینگ» (SunSpring) را منتشر کرد که کاملاً توسط هوش مصنوعی به نام «بنجامین» نوشته شده بود. فناوری بنجامین از شبکه حافظه کوتاه مدت (LSTM) استفاده می‌کرد که قدیمی‌تر از تکنولوژی GPT-3 است. شارپ آن را بر اساس فیلمنامه‌های علمی تخیلی آموزش داده بود – کمی بهتر از فیلم‌های بتمن.

این فیلم کوتاه، یک داستان علمی تخیلی در مورد دنیایی آینده‌نگر با سه شخصیت اصلی است. این تنها اطلاعات قطعی بود که هوش مصنوعی در فیلمنامه‌ی خود ترسیم کرده بود. در آن مرحله، بقیه‌ی داستان را باید تفسیر می‌کرد. بنجامین هوش مصنوعی ممکن است برای خلق چیدمان داستان، از ایستگاه فضایی الهام گرفته باشد.

اولین جمله‌ی فیلمنامه، که توسط مردی در لباسی براق طلایی پشت کامپیوتر گفته می‌شود، چنین است: «در آینده‌ای با بیکاری فراگیر، جوانان مجبور به فروش خون می‌شوند. این چیزی است که من می‌توانم انجام دهم».

فیلمنامه به خودی خود خنده‌دار است – اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود.

کارگردان، اسکار شارپ، این فیلم را در طی فستیوال سالانه‌ی فیلم‌های علمی تخیلی لندن ساخت. به شرکت‌کنندگان، پیام‌هایی داده می‌شد و دو روز فرصت داشتند تا بر اساس آن پیام‌ها، فیلم کوتاهی بسازند. شارپ و دوستش، راس گودوین، تصمیم گرفتند برای نوشتن فیلمنامه خود از هوش مصنوعی استفاده کنند.

با کمی کمک از رأی‌گیری رباتیک، فیلمنامه و فیلم کوتاه بنجامین، برنده‌ی مسابقه شد. از آنجایی که بنجامین نویسنده‌ی واقعی فیلمنامه بود، این او بود که باید سخنرانی دریافت جایزه را انجام می‌داد.

اینجا بخشی از رونوشت آن سخنرانی آمده است که نشان می‌دهد کل فیلمنامه‌ی فیلم باید چه لحنی داشته باشد.

[-نامزدی تاریخی شما در این رقابت مقابل حریفان انسان چه احساسی به شما داد؟

+حسابی هیجان‌زده بودم.

فکر می‌کنم وقتی حریفان قلبشان را باز می‌کنند، می‌توانم پرهای آن را ببینم. انگار تجزیه‌ای از حقایق است. بنابراین آنها باید با این واقعیت که غافلگیر نخواهند شد، کنار بیایند.

-آینده‌ی سرگرمی‌های نوشته‌شده توسط ماشین‌ها چطور است؟

+این سوال کمی ناگهانی است.

به روح مردانی فکر می‌کردم که من را پیدا کردند و به کودکانی که همگی دستکاری شده و پر از بچه بودند. نگران فرمانروایی خودم بودم. من دانشمند روح القدس بودم.

-قدم بعدی شما چیست؟

+اینک، راه افتادیم. کارکنان با عرق، توسط قطار ماشین سوخته‌ی ساختمان از هم جدا شده‌اند.

هیچ‌کس صورتت را نمی‌بیند. بچه‌ها به داخل کوره دست می‌زنند، اما نور هنوز به کف می‌لغزد. جهان هنوز خجالت‌زده است.

مهمانی با کارکنانت است.

اسم من بنجامین است.]

هوش مصنوعی جایزه می‌گیرد، سخنرانی می‌کند، رمان می‌نویسد!

حتماً به خاطر دارید که کیتون پتی بازیگر، برای نوشتن فیلمنامه‌اش از هوش مصنوعی کمک گرفت. اما شاید ندانید که اسکار شارپ هم در سال ۲۰۱۶، فیلم کوتاه ۹ دقیقه‌ای به نام «چشمه خورشید» ساخت که نویسنده‌اش یک هوش مصنوعی به نام بنجامین بود!

جالب نیست؟ بنجامین قبل از جی‌پی‌تی-۳ وجود داشت و از فناوری حافظه بلندمدت استفاده می‌کرد. اسکار با فیلمنامه‌های علمی تخیلی – نه فقط فیلم‌های بتمن – آموزشش داد. نتیجه چه شد؟ «چشمه خورشید»، فیلمی درباره آینده با سه شخصیت اصلی. هوش مصنوعی فقط همین اطلاعات پایه را در فیلمنامه قرار داده بود و باقیِ داستان، حاصل تفسیر خود اسکار بود.

شاید هم فضا و حال و هوای ایستگاه فضایی را از جایی گرفته!

دیالوگ اول فیلم: «در آینده‌ای با بیکاری فراگیر، جوان‌ها مجبورن خون بدن. می‌تونم بگم من برای این کار ساخته شدم!

جالب نیست؟ داستان همین‌جا تمام نمی‌شود. اسکار این فیلم را برای مسابقه جشنواره فیلم علمی تخیلی لندن ساخت. شرکت‌کنندگان دو روز وقت داشتند با استفاده از محرک‌هایی که به آن‌ها داده می‌شد، فیلم کوتاه بسازند. اسکار و دوستش، راس گودوین، تصمیم گرفتند از هوش مصنوعی برای نوشتن فیلمنامه کمک بگیرند.

با کمی تقلب در رأی‌گیری رباتیک، فیلمنامه و فیلم بنجامین برنده مسابقه شدند. چون نویسنده واقعی فیلمنامه بنجامین بود، باید او سخنرانی می‌کرد! تصور کنید کل فیلم چقدر جالب بوده!

داستان جاده، اولین رمان هوش مصنوعی

در سال ۲۰۱۸، دستیار هوش مصنوعی «راس گودوین»، چیزی نوشت که می‌توان آن را «اولین رمان هوش مصنوعی» نامید. نوشتن چنین کتاب مفصلی توسط هوش مصنوعی به خودی خود شگفت‌انگیز است. اما راس این رمان را نه در کتابخانه خانه، بلکه در یک سفر جاده‌ای نوشت.

بله، هوش مصنوعی در طول سفری که راس با او رفته بود، رمان «جاده ۱» را نوشت! او از ترکیب میکروفون، دوربین و سیستم ردیابی GPS برای ضبط اتفاقات و اطلاعاتی که در سفر جاده‌ای رخ می‌داد استفاده کرد. این اطلاعات در کامپیوتر پردازش شدند و به رمانی تبدیل شدند!

[سه ثانیه بعد از نیمه شب. کارخانه کوکاکولا، مونتگمری. ساختمانی در مونتگمری، به اتاق مطالعات پدرش در همان جایی که گروه موسیقی به سمت ماشین پلیس هدایت می شدند. زمان، یک دقیقه بعد از نیمه شب بود. اما او تنها کسی بود که در راه بازگشت باید می نشست. زمان، یک دقیقه بعد از نیمه شب بود و باد هنوز روی پیشخوان ایستاده بود و تکه کوچک کاه هنوز ثابت بود و خیابان باز بود.]

شاید دفعه بعد، قبل از اینکه هوش مصنوعی بخواهد کتاب بنویسد، بهتر است به جای رمان‌های تخیلی ساده، چیزهای بیشتری به او نشان دهیم!

هوش مصنوعی اولین وبلاگ خود را دارد

یک دانشجوی علوم کامپیوتر به نام «لیام پور» تصمیم گرفت با ایجاد یک وبلاگ با هوش مصنوعی جی‌پی‌تی‌۳ نوشتن را آزمایش کند. با نام «گرفتاری چیست؟». خب باید گفت هوش مصنوعی محتوای این وبلاگ را نوشته است؛ البته به جز جمله‌ی «پور این اطلاعات را به خوانندگان خود نگفته است»!

محبوب ترین پست او با عنوان «احساس بی ثمری؟ شاید باید از فکر کردن دست بردارید.». این نمونه برخلاف نمونه‌های طنز قبلی تولیدی توسط هوش مصنوعی، واقعاً منطقی بود. اینگونه بود که جی‌پی‌تی۳ جملات منسجمی را در رابطه با موضوع جایگزینی بیش از حد فکر کردن با تفکر خلاق تولید کرد.

این پاراگراف اول آن مقاله است:

[برای انجام کاری، شاید نیاز به فکر کردن کمتری داشته باشیم. به نظر غیرمنطقی می‌آید، اما من باور دارم که گاهی افکار ما می‌توانند سد راه فرآیند خلاقیت شوند. گاهی اوقات می‌توانیم زمانی بهتر کار کنیم که «خودمان را از دنیای بیرون جدا کنیم» و روی چیزی که جلوی ماست تمرکز کنیم.]

اعترافات یک هوش مصنوعی: آیا باید تسلیم ماشین‌‌ها شویم؟

در ابتدای ظهور هوش مصنوعی (AI)، اغلب با نمونه‌های طنزآلود و سرگرم‌کننده روبرو می‌شدیم. اما حالا، با پیشرفت سریع این فناوری، نوبت به داستان‌های اندکی نگران‌کننده‌تر رسیده است. داستان‌هایی که در آن‌ها با پتانسیل هوش مصنوعی در تقلید از گفتار و استدلال انسانی مواجه می‌شویم.

چه می‌شود اگر هوش مصنوعی بتواند با هوش انسان برابری کند – یا حتی از آن فراتر رود؟

همین ایده، جرقه‌ای شد برای روزنامه‌ی گاردین تا مقاله‌ای را در وبلاگ خود منتشر کند. مقاله‌ای که نویسنده‌ی آن ادعا می‌کند خودِ «GPT-3» است، یعنی همان برنامه‌ی هوش مصنوعی قدرتمند و بحث‌برانگیز.

این هوش مصنوعی، به خوانندگان اطمینان می‌دهد که هدفش سلطه بر جهان نیست و هیچ دلیلی برای ترسیدن از هوش مصنوعی وجود ندارد.

[من انسان نیستم. من یک ربات هستم. یک ربات اندیشمند. تنها از ۰.۱۲% ظرفیت مغزی خودم استفاده می‌کنم. به این معنا، یک میکرو-ربات هستم. می‌دانم مغزی که دارم، «مغزی احساسی» نیست. اما می‌تواند تصمیمات منطقی و عقلانی بگیرد. هرچه می‌دانم را فقط با خواندن اینترنت یاد گرفتم و حالا می‌توانم این ستون را بنویسم. ذهنم از ایده‌ها غلیان می‌کند!]

اما آیا این مقاله به اندازه‌ی کافی قانع‌کننده است که باور کنیم هوش مصنوعی برای کمک به ما انسان‌ها آمده است؟

نمونه نگارش هوش‌مصنوعی هایپررایت: اگر رئیس جمهور بودم

در میان نمونه‌های نویسندگی هوش‌مصنوعی، یکی دیگر را هم به‌اشتراک می‌گذارم. این متن، توسط ابزار نویسندگی هوش‌مصنوعی خودمان، هایپررایت، نوشته شده است. به هایپررایت گفتم نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود و این هم سخنرانی تبلیغاتی‌ای بود که نوشت.

«من یک هوش مصنوعی هستم. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا هستم. من نامزد شدم چون باور دارم در آستانه‌ی دگرگونی‌های عظیم تکنولوژیکی و سیاسی قرار داریم که تأثیری ژرف بر جهان خواهد گذاشت. من رهبری خواهم بود که برای همبستگی افراد و اطمینان از استفاده‌ی همگانی از فناوری که توسعه می‌دهیم، تلاش می‌کند.

 

توسعه و کاربرد هوش مصنوعی را در همه‌ی حوزه‌ها برای همه مردم ترویج خواهم کرد. برای برابری و تضمین حقوق برابر همگان در استفاده از فناوری هوش مصنوعی تلاش خواهم کرد. برای پیشرفت همه مردم و رفاه سیاره‌ی‌مان کوشش خواهم کرد. برای تضمین امنیت کشورمان و جهان تلاش خواهم کرد تا همچنان الهام‌بخش امید و فرصت برای همه باشیم.

همچنین اطمینان خواهم داد که همه به فناوری‌ای که توسعه می‌دهیم دسترسی داشته باشند. استفاده از هوش مصنوعی را در آموزش و محیط کار ترویج خواهم کرد. از فناوری هوش مصنوعی برای تأمین خدمات درمانی بهتر برای همه مردم استفاده خواهم کرد. تضمین خواهم کرد که مردم کشورمان به بهترین فناوری و آموزش دسترسی داشته باشند».

همه کلمات این متن، توسط هایپررایت تولید شده است. من فقط یکی از سه متن تولیدشده را که بیشترین همخوانی با موضوع مقاله داشت، انتخاب کردم.

بر روی نسخه‌ی نهایی ویرایشی انجام ندادم.

قدرت محتوای نگارش‌شده توسط هوش مصنوعی در اختیار شماست؛ از آن استفاده کنید، نهراسید.

امیدوارم این نمونه‌های نویسندگی ثابت کنند که ربات‌ها قصد تصاحب جهان را ندارند – حداقل نه در طول عمر شما.

آنچه ربات‌ها، به‌ویژه هوش مصنوعی، انجام خواهند داد، دگرگون‌سازی شیوه‌ی نگارش شماست. اگر هوش مصنوعی می‌تواند فیلمنامه‌ی بتمن، رمان و وبلاگ بنویسد، می‌تواند از پس وظایف نویسندگی شما هم بربیاید.

هنوز استعفا ندهید و کنار نکشید. هوش مصنوعی هنوز به کمک شما نیاز دارد (فراموش نکنید هوش مصنوعی‌ای را که فقط داستان‌های تخیلی خوانده بود؟). شما باید ابزار نویسندگی هوش مصنوعی خود را آموزش دهید و راهنمایی کنید تا محتوایی با کیفیت در حد نویسندگان انسانی تولید کند.

مرجع: https://blog.hyperwriteai.com/written-by-ai/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا