دسته‌بندی نشده
موضوعات داغ

جای خالی فین‌تک در بازار مسکن

چطور با استفاده از یک فین‌تک می‌توان اجاره بها را کاهش داد؟

سایبرپژوه– دارایی­‌ها به طور کلی می­‌توانند به دو شکل زیر سودده باشند:

  1. بعضی دارایی‌ها مثل سکه، از جنس طلا هستند و تا زمانی که فروش نروند ارزش آن­ها افزایش می­‌یابد ولی وقتی از این ارزش می‌­توان بهره‌­مند شد که این نوع دارایی فروش برود.
  2. بعضی دارایی­‌ها مانند سپرده­‌ی بانکی، ماهانه سودده هستند و از این ارزش و سود می­‌توان مستقل از خود دارایی استفاده کرد.

البته برخی دارایی­‌ها نیز وجود دارند که جزو هر دو دسته قرار می‌گیرند مثل مسکن یا سهام شرکت­‌ها. یک ساختمان را هم می­‌توان اجاره داد و از اجاره بها استفاده کرد و هم در طی زمان ارزش این ساختمان افزایش می‌­یابد.

برای درک بهتر این موضوع می‌­توان از اعداد و ارقام استفاده کرد و برای درک بهتر اعداد و ارقام، باید با عرف­‌های بازار مسکن یک آشنایی نسبی داشت:

برخی از عرف­‌های بازار مسکن ایران خیلی کم نوسان می­‌کنند و تقریبا همیشه ثابت هستند که این موضوع جای بحث دارد. یکی از این عرف­‌ها، رهن کامل حدود یک پنجم مبلغ یک خانه است. البته با افزایش ناگهانی در قیمت مسکن، این نسبت ممکن است تغییر کند و شاید به یک هفتم برسد اما در شرایط عادی این نسبت یک پنجم یا یک ششم است. یعنی هر کس می­‌تواند یک ششم از مبلغ خانه­‌ای که خریداری کرده یا حدود ۱۶ درصد  از کل سرمایه­‌گذاری‌­اش را رهن بدهد.

نسبت تبدیل رهن به اجاره هم در همین دسته قرار می­‌گیرد. این نسبت تقریبا ثابت است و به طور رایج به ازای هر ۱۰ میلیون تومان رهن برابر ۳۰۰ هزار تومان اجاره است. برای مثال ۳۰ میلیون تومان رهن برابر ۹۰۰ هزار تومان اجاره است و بالعکس.

این نسبت به معنای ۳۶ درصد سود است. ۱۰۰ میلیون رهن معادل ۳ میلیون اجاره ماهانه است و این یعنی سالانه ۳۶ میلیون تومان سود هم بدون ریسک.

اگه این دو نسبت رو در هم ضرب کنیم، ۳۶% ضرب در ۱۶% می­‌شود ۶% یعنی به عبارتی هنگامی‌که در مسکن سرمایه­‌گذاری می­‌شود، حداقل ۶ درصد سود سالانه، با پیش فرض ثبات قیمت مسکن، تضمین شده است که چون پیش فرض ثبات قیمت مسکن معمولا صدق نمی­‌کند، افزایش قیمت مسکن نیز به سود اضافه می‌­شود.

اگر قیمت مسکن را ثابت در نظر بگیریم، این ۶% سود تضمین شده نسبت به سود بانکی، درصد خیلی کمی است. در واقع فرض کنید از یک نفر ۱۰۰ میلیون تومان قرض بگیرید و به جای پرداخت اجاره، این ۱۰۰ میلیون تومان را بابت رهن بپردازید و بابت بازپرداخت قرض‌تان، اصل پول را به علاوه ماهی ۳ درصد سود در پایان یک سال بپردازید.

حال مسئله‌­ای که پیش می‌­آید این است که ۳۶ درصد سود بدون ریسک (۳درصد ضرب‌در ۱۲ ماه سال)، رقم بسیار بالایی است و برای حل این مسئله می‌­توان از فین‌تک­‌ها کمک گرفت و بازاری برای رهن مسکن ایجاد کرد که به کاهش نرخ اجاره کمک کند.

“فین‌تک” در واقع به فناوری­‌های مالی گفته می‌­شود که طیف گسترده‌­ای از معانی مختلف را در برمی­‌گیرد تا به ساده‌­ترین سطح اولیه خود نزدیک شود که عبارت است از نحوه استفاده از تکنولوژی­ برای تبدیل و ارائه خدمات و طراحی‌­های مالی با روش­‌هایی نوآورانه و مدرن در راستای برطرف کردن نیازهای مختلف دنیا به صورت آنلاین با بیشتری سرعت و در کمترین زمان ممکن.

فین‌تک به توانایی مالی مصرف­‌کنندگان برای انجام امور مالی بیشتر با سرعت بالاتر و راحت‌­تر گفته می­‌شود که البته این فناوری، موجب افزایش سواد مالی افراد جامعه نیز می‌­گردد. در واقع این تکنولوژی با ترکیب خدمات مالی سنتی با روش­‌هایی مدرن و ترکیب با تکنولوژی­‌های دیجیتال گفته می­‌شود که موجب راحت‌­تر شدن زندگی در دنیای امروزی شده است.

مسئله­‌ی ۳۶ درصد سود سالانه بدون ریسک در بازار مسکن، مبادلات مالی پیچیده­‌ای دارد که باید طبق نظارت سیستماتیک بانک مرکزی و نهادهای ناظر پیش برود تا مسائلی همچون خلق پول پیش نیاید. همچنین به یک مدل اعتبارسنجی سیستمی نسبت به هر فرد نیاز است که بتواند ریسک‌های سیستم را به حداقل برساند و چون در فین‌تک‌­ها نظارت سیستمی با کمک standard API  و وضع قوانین توسط بانک مرکزی انجام می­‌شود و همچنین احراز هویت و اعتبار سنجی به صورت آنی و هوشمند انجام می‌­شود، استفاده از فناوری فین‌تک در این حوزه کاربردی است.

البته که می­‌توان در این حوزه و حل این مشکل از بانک­‌ها نیز کمک گرفت ولی به دلیل تبعات تورمی­‌ای که بانک­‌ها به وجود می­‌آورند و این تبعات در استفاده از فین‌تک­‌ها وجود ندارد، استفاده از فین‌تک­‌ها مناسب­‌تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا