فرهنگ سایبری

بازی‌ها در نقش معلم اخلاق | ۱۰ بازی که در کشمکش با مسائل اخلاقی هستند

مایکل کروسو (Michael Caruso) نویسنده پرکار در حوزه بازی‌های ویدیوئی است. در متن زیر که برای وب سایت thegamer.com نگاشته شده است او به یک موضوع جذاب پرداخته است یعنی؛ اخلاق و آموزش اخلاقی در بازی‌های ویدیوئی. او معتقد است در حین بازی های ویدوئی لحظاتی وجود دارد که ارزش های درونی افراد با روند بازی در چالش و یا تعارض هستند و مسائل اخلاقی را در ذهن بازیکنان بر می انگیزانند.
او در نوشتار زیر به ده بازی که این چالش را پیش‌روی بازیکنان قرار می دهند بر می شمارد. کروسو در مورد بازی the last of us می گوید: در ابتدای بازی، طرفداران می توانند شخصیت اصلی جوئل را ببینند که تلاش می کند اِلی را به مقصد برساند زیرا او احساس می کند این کاری است که باید انجام دهد اما نه از روی مهربانی قلبش. با پیشروی داستان، طرفداران می توانند ببینند که جوئل به عنوان یک شخصیت تکامل می یابد و از فردی خودخواه به فردی که به دیگران اهمیت می دهد تغییر می کند. تغییر چنین شخصیت جدی و مبارزه طلبی به نام جوئل با اخلاق خودخواهانه خود به خوبی در این بازی پسا آخرالزمانی به نمایش گذاشته شده است که به طور قطع هر طرفداری را شیفته خود میکند.

آیا تا به حال بازی های ویدیویی که بر اخلاقیات برای گیمر و شخصیت های اصلی تأکید دارند را بررسی کرده اید؟ در اینجا به ۱۰ تا از بهترین بازی هایی که با اخلاق دست و پنجه نرم می کنند می پردازیم!

بازی های ویدیویی و اخلاق

بازی‌های ویدیویی زیادی وجود دارند که به مسائل مختلف اخلاقی می‌پردازند و برخی از آنها این کار را به شیوه‌ای واقع بینانه و صمیمانه انجام می‌دهند. بسیاری از بازی‌های این روزها دارای انتخاب‌هایی هستند که بازیکنان می‌توانند برای شکل دادن به داستان و دنیای اطراف خود تصمیم بگیرند. با این حال، قطعا بازی هایی وجود دارند که دارای بهترین مضامین صریح اخلاقی هستند که بازیکنان تا به حال تجربه کرده اند.

این فهرست به بیش از ۱۰ مورد از این بازی ها می پردازد و برخی از بازی های ویدیویی با مضمون اخلاقی را به گیمرها نشان می دهد که شاید هرگز درباره آنها نشنیده باشند.

 

۱۰- اخلاق در بازی  Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2 قطعا سزاوار جایگاهی در این لیست است. بازی به روش‌های مختلفی با اخلاق مقابله می‌کند، از جمله به بازیکن اجازه می‌دهد در موقعیت های خاصی در بازی تصمیم بگیرد، مانند اینکه آیا شخصیت‌ها را بکشد یا نه.

آرتور مورگان، قهرمان بازی، یک گاوچران است و به همین دلیل شاهد خونریزی زیادی بوده است. با این حال، به نظر می رسد که او می خواهد راه خود را تغییر دهد و از کشتن بی مورد دست بردارد. مضامین اخلاقی در RDR2 شگفت انگیز هستند و امیدواریم در آینده بازی های بیشتری از آنها تقلید کنند.

بازی و اخلاق

۹- بازی ویدیویی  The Elder Scrolls V: Skyrim

اگرچه بیشتر Skyrim به طور کلی متشکل از ماموریت ها و گفتگوهای یکسان هستند و همچنین سوالات اخلاقی زیادی وجود دارد، مانند اینکه آیا باید به داونگارد یا خون آشام ها بپیوندید و آیا برادر تاریکی را نابود کنید یا نه. برخی از این سؤالات واقعاً بازیکن را به این فکر می اندازد که اخلاق برای آنها چه معنایی دارد و آیا مردم Skyrim شایسته زندگی در صلح هستند یا خیر.

یکی دیگر از نمونه‌های عالی اخلاق در Skyrim زمانی است که بازیکن تصمیم می‌گیرد اژدهای پارتورنکس را بکشد یا نه، زیرا اگرچه در گذشته مرتکب جنایاتی شده بود، اما اکنون به بازیکن کمک می‌کند و سعی می‌کند اشتباهاتش را اصلاح کند. Skyrim یک بازی شگفت انگیز پر از انتخاب است و بازیکنان فرصت های زیادی برای برخورد با اخلاق به روش های مختلف دارند.

بازی ویدیویی

۸-بازی پرطرفدار The Last Of Us

The Last Of Us به خاطر داستان سرایی فوق العاده اش تحسین شده است و هر طرفدار پلی استیشن که آن را بازی کرده باشد کاملاً شخصیت ها و فضای منحصر به فردی را که بازی نمایش می دهد دوست دارد. این بازی ارزش داشتن یک جایگاه در این لیست را دارد زیرا یکی از بهترین داستان‌هایی است که در تاریخ بازی‌های ویدیویی گفته شده است و اخلاق درون بازی قطعاً سوال برانگیز و قابل بحث است.

در ابتدای بازی، طرفداران می توانند شخصیت اصلی جوئل را ببینند که تلاش می کند اِلی را به مقصد برساند زیرا او احساس می کند این کاری است که باید انجام دهد اما نه از روی مهربانی قلبش. با پیشروی داستان، طرفداران می توانند ببینند که جوئل به عنوان یک شخصیت تکامل می یابد و از فردی خودخواه به فردی که به دیگران اهمیت می دهد تغییر می کند. تغییر چنین شخصیت جدی و مبارزه طلبی به نام جوئل با اخلاق خودخواهانه خود به خوبی در این بازی پسا آخرالزمانی به نمایش گذاشته شده است که به طور قطع هر طرفداری را شیفته خود میکند.

بازی اخلاقی

 

۷- انتخاب های اخلاقی در بازی The Witcher 3: Wild Hunt

The Witcher 3 یک بازی شگفت انگیز و پر از انتخاب های منحصر به فرد و جالبی است که بازیکنان در طول داستان می توانند انجام دهند. اکثر این انتخاب ها با مشکلات جالبی دست و پنجه نرم می کنند که دنیای واقعی را نیز درگیر می کند. به طور مثال یکی از این انتخاب ها این است که وقتی گرالت وارد میخانه می‌شود و گروهی از مردان او را به خاطر ویچر بودن مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، بازیکن می‌تواند به صورت مسالمت آمیز یا تهاجمی واکنش نشان دهد.

انتخاب‌هایی مانند این، موضوعات واقعی و مهمی مانند نژادپرستی و نحوه واکنش مردم هنگام مواجهه با تعصب را از دیدگاه اخلاقی برجسته می‌کند. دیدن یک بازی با انتخاب بازیکن، بسیار عالی است و انتخاب‌های اخلاقی متفاوت درون بازی از بهترین‌ها در هر فرنچایز بازی های نقش آفرینی هستند!

۶-  بازی پر کنش باایک وجه اخلاقی Death Stranding

بازی Death Stranding طوفانی در جهان به پا کرد و به دلیل نوع داستان سرایی اش به سرعت به یک بازی تفرقه انگیز تبدیل شد. با این حال، اکثر طرفداران می توانند موافق باشند که قطعاً سؤالاتی در مورد اخلاق و روش های مختلفی که مردم برای زندگی خود انتخاب می کنند وجود دارد.

یک مثال عالی از اخلاقیات شخصیت سام این است که چگونه او B.B  خود را بیش از یک ابزار دوست دارد و عاشقانه آن را پرورش میدهد در حالیکه دیگر شخصیت‌های بازی از موجودات B.B به گونه‌ای استفاده می‌کنند که گویی زنده نیستند. این به نشان دادن اینکه چگونه گاهی اوقات مردم با همنوعان خود به عنوان ابزار رفتار می‌کنند، کمک می‌کند. اما در واقع B.Bها به همان اندازه هوشیار و آگاه هستند که می‌خواهند پیوندی مشابه با پیوند سام و B.B او را داشته باشند.

 

۵- بازی ویدیوئی The Outer Worlds

The Outer Worlds دسته ای از انتخاب ها دارد که گیج کننده هستند، اما برخی از انتخاب های جدی نیز در ترکیب قرار گرفتند. تصمیمات بازی یکی از بهترین انتخاب های بازیکنی است که هر بازی تا به حال در تاریخ بازی و بازی های  RPG (نقش آفرینی) ارائه کرده است.

بیشتر قسمت‌های ماموریت اصلی حول محور حرص و طمع و موضوعات طبقه اجتماعی است. در ابتدای بازی، بازیکن می‌تواند به دانشمندی که او را نجات داده است، برای مقداری پول نقد خیانت کند. این نوع انتخاب مسائل مربوط به اختلاف ثروت و قدرت در دنیای واقعی را برجسته می کند و به بازیکنان اجازه می دهد تصمیم بگیرند که آیا قهرمانی فداکار باشند یا اجازه دهند حرص و طمع آنها را به طور کامل در برگیرند.

۴- بازی اخلاق مدار Bioshock

Bioshock مملو از مضامین اخلاقی مختلف است، از جمله اخلاق سیاسی فردگرایی در برابر مذهب و حکومت. بازیکنان از زمان انتشار اولیه آن در سال ۲۰۰۷ بارها و بارها از پخش این عنوان لذت برده‌اند. قهرمان داستان، جک، ظاهراً مجاز است در طول داستان بازی تصمیم‌گیری کند، اما در نهایت مشخص شد که جک کسی نیست که آن تصمیم گیری ها را کنترل می‌کند. از این گذشته، جک با یک عبارت ساده مجبور به اقدام می‌شد، “میشه شما به من لطف کنید….؟”

چیزی که Bioshock را به یک بازی منحصر به فرد تبدیل می کند، انتخاب های اخلاقی است که بازیکن می تواند انجام دهد. مهمترین تصمیم اخلاقی از بین تمام تصمیمات، کشتن یا نجات خواهران کوچک است، اغلب تصمیمی دشوار که واقعاً بازیکنان را به فکر فرو می برد. این معضل اخلاقی همچنین تأثیر مستقیمی دارد بر این که بازیکن پس از کشمکش های بازی، چه پایانی را دریافت می کند.

۳- بازی ویدیویی Telltale’s: The Walking Dead

The Walking Dead همیشه یک فرنچایز بوده است که به تصمیمات دشوار اهمیت داده و در این نسخه از بازی نیز این موضوع را به خوبی تکرار می کند. یک مثال اولیه در بازی از این مورد در مزرعه هرشل است که بین دو نفر، بازیکن باید تصمیم بگیرد که چه کسی را نجات دهد، هر دو پسر یک شخصیت حاضر در صحنه هستند.

این صحنه به دلیل تصمیم بازیکن شگفت‌انگیز نیست، بلکه نمونه‌ای از این است که چگونه ادی فقط به پسرش داک اهمیت می‌دهد و به جای تلاش برای نجات شاون، با او فرار می‌کند. این شکل از قبیله گرایی خانوادگی یک معضل اخلاقی برای بسیاری از افراد به ویژه والدین است و این تنها یکی از صحنه های اخلاقی تامل برانگیز در بازی است.

۲- به چالش کشیدن اخلاق در Life Is Strange 2

اولین بازی Life Is Strange به عنوان یکی از بهترین بازی ها در تاریخ بازی های ویدیویی که به بازیکن امکان انتخاب داده است، به سرعت توسط طرفداران مورد تحسین قرار گرفت. نسخه دوم بازی تنها بهبود یافته تصمیمات مختلف و نتایج انتخاب هایی است که بازیکنان می توانند در طول داستان انجام دهند.

انتخاب‌های بازی Life Is Strange 2 اخلاقیات بازیکن را به طرق مختلف زیر سوال می‌برند، از جمله اینکه آیا کشتن افرادی که به بازیکن و برادرش ظلم کرده‌اند درست است؟ و یا اینکه دزدی از کسی برای تغذیه اعضای خانواده از نظر اخلاقی قابل قبول است؟

۱- انتخاب های اخلاقی در Fallout 4

هر نسخه از بازی های Fallout انتخاب‌های اخلاقی بسیار خوبی دارند، بنابراین Fallout 4 تنها بازی در این سری نیست که به شیوه‌ای جالب به این نوع مسائل رسیدگی می‌کند. با این حال، Fallout 4 یک معضل اخلاقی جالب را برای بازیکنان ایجاد کرد تا تصمیم خود را در مورد آن بگیرند: Synths.

Synth ها به طور مصنوعی ایجاد می شوند، با این حال آنها دارای DNA انسانی با استثنائات بسیار کمی هستند و اساساً از درون و بیرون انسان هستند. خالق آنها، مؤسسه ای بدنام، معتقد است که آنها فقط ماشین هایی هستند که به عنوان ابزار مورد استفاده قرار می گیرند و با وجود اینکه از نظر هوش دارای توانایی های انسانی هستند، برابر با انسان نیستند. بسیاری از سوالات اخلاقی دیگر در سرتاسر دنیای Fallout 4 مطرح شد و این طرح داستانی تنها یکی از آنها بود. Fallout 4 عنوانی شگفت‌انگیز بود که خطوط بین درست و غلط را محو کرد و طرفداران از انتخاب‌های سختی که باید انجام می‌دادند سیر نمی‌شدند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا