اخبارپادکستفرهنگ سایبری

اینفلوئنسرها، الگویی برای جوانانی که از کمبودهای روحی برخوردارند

سایبرپژوه– ابوالفضل داودی کارشناس حوزه مد و لباس و رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد یزد، با اشاره به اثرات بلاگرها در فضای مجازی گفت: بلاگرها یا همان اینفلوئنسرها در جامعه تأثیرگذار و به نوعی رهبران فکری یک جامعه به حساب می‌آیند که البته در مواردی دارای ارزش و گاه فاقد ارزش اجتماعی هستند. اینفلوئنسرها در اینستاگرام همانند هنرپیشه‌ها و ورزشکاران که تنها به دلیل مشهور بودن محبوب شده‌اند گاه تأثیرگذاری ارزشی بر مردم جامعه ندارند.

وی افزود: در چنین شرایطی، غالباً افراد ضعیف از منظر خودپنداره، برای ابراز وجود و ایجاد هویت مطلوب، از افراد مشهور و اینفلوئنسرها در اینستاگرام پیروی و تقلید می‌کنند. در چنین وضعیتی، گفته می‌شود افراد از اینفلوئنسرهای زرد تقلید می‌کنند. بعضاً می‌بینیم که مردم از اینفلوئنسرها تبعیت دارند. ماهیت مُد بر رفتار جوانان، به‌خصوص جوانانی که کاستی‌های روحی و روانی دارند، تأثیر بیشتر و آشکارتری دارد. در این خصوص، رسانه‌ای وجود ندارد که به طور مستقیم مخاطب خود را هدف قرار داده و بر آنان تأثیر گذارد. تاکنون، اقداماتی انجام شده است اما در شبکه‌ها مشاهده شده که برخی از اینفلوئنسرها با رفتار و کردار خود باعث شکست و یا توقف کامل چنین برنامه‌هایی شده‌اند.

بحران فرهنگی

این کارشناس فعال حوزه مد و لباس درباره اینکه مردم گاهاً توده‌وار در نوع انتخاب پوشاک قدم برمی‌دارند، گفت: باید بگویم که مدگرایی با توده متفاوت است اما در برهه‌هایی دیده‌ایم که توده مردم را جوانانی تشکیل داده‌اند که دچار بحران فرهنگی بودند و توده و مد در این میان اختلاط پیدا می‌کنند.

داودی در پایان گفت: باید برای رفع مشکلات و آسیب‌ها و گسست‌های موجود از پیشینه اسلامی و ایرانی در مُد بهره ببریم و آن را با سلیقه جوانان سازگار کنیم. همچنین باید به فکر عرضه مناسب مُد مطلوب در بازار هدف بوده و با برنامه‌ریزی استراتژیک مخاطب هدف را با شیوه ارتباطی مناسب جذب کنیم. البته باید برنامه‌ریزی منسجم در زمینه اینفلوئنسرهای ارزش مدار داشته باشیم تا رفتار جوانان همراه با آگاهی‌بخشی رسانه‌ای باشد.

منبع
مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا