سایبرنما
موضوعات داغ

مجله هفتگی سایبرپژوه – شماره ۵

سایبرپژوه– مجله هفتگی سایبرپژوه با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. در این شماره ابتدا به خبر تولید باتری هایی که می توانند ۱۶ سال کار کنند می پردازیم. این باتری های ۲ میلیوت کیلومتری یکی از مشکلات اصلی تکنولوژی های آینده سایبر را حل خواهد کرد. پس از آن از اینترنت کوانتومی صحبت خواهیم کرد تا ببینیم چه بر سر حکمرانی اینترنت آینده می آید. در ادامه به خبر پیشرفت چشمگیر پروژه هوش مصنوعی گوگل پرداخته و پس از آن سرمایه گذاری های این کمپانی بر استارت آپ های نظامی را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما در این شماره همراه باشید.

1

  1. باتری‌های ۲ میلیون‌ کیلومتری چینی

2

بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی باتری‌های لیتیومی جهان در هفته‌ی گذشته نسل جدیدی از باتری‌ها را معرفی کرد. این باتری‌ها می‌توانند تا ۱۶ سال کار کنند و برای طی کردن دو میلیون کیلومتر مسافت کافی خواهند بود. این در حالی است که تسلا سال گذشته باتری‌ای با ظرفیت ۱ میلیون کیلومتر را معرفی کرده بود.

خودروهای الکترونیک، به خصوص با حمایتِ دولت‌ها و سازمان‌های محیط‌زیستی، یکی از ترند‌های اصلی حمل و نقل در آینده است. با این حال اهمیت این خبر در صنعت خودروهای الکترونیک نیست بلکه شامل بر کل تکنولوژی‌های سایبری است. همان‌طور که بارها گفته شده است، مهم‌ترین معضل تکنولوژی‌های آینده‌ی سایبری مسئله‌ی مصرف بالای انرژی و محدودیت‌های فعلی باتری‌هاست. بنابراین تلاش این کمپانی چینی تلاشی برای حل‌کردن یک مسئله‌ی بزرگ‌تر است.

 

  1. اینترنت کوانتومی؟ خیلی زودتر از چیزی که فکرش را می‌کردید

2

چندی است که محاسبات و ارتباطات کوانتومی به یکی از ترند‌های اصلی حوزه‌ی تکنولوژی بدل شده است. این نوع از ارتباطات علاوه بر امنیت بسیار بالا، توانایی محاسبه و انتقالِ حجم بسیار بیش‌تری از داده‌ها را در اختیار قرار می‌دهد. با این حال رسیدن به یک راهِ حل‌ِ کارآمد برای انتقالِ کوانتومیِ داده‌ها در فواصلِ طولانی یکی از مشکلات بنیادی این حوزه بود.

بنابراین تا پیش از این نمی‌‌توانستیم به یک ایترنت کوانتومی فکر کنیم. اما اکنون فرمیلب (وابسته به وزارت انرژی ایالات متحده) توانسته است یک راهِ حل کارآمد برای حل این معضل ایجاد کند. این مسئله قطعی است که اینترنت به شکل و شمایل فعلی‌اش به زودی از بین خواهد رفت. حال، با توجه به این که ایالات متحده یک نقشه‌ی راهِ جامع و کامل برای اینترنت کوانتومی ارائه کرده است، باید نشست و دید که مبارزه‌ی سیاسی-تکنولوژیکِ چین، روسیه و ایالات متحده برای حکمرانی اینترنتِ آینده چه خواهد بود.

 

  1. پیشرفتِ قدم به قدمِ گوگل: پروژه‌ی Zero اکنون می‌تواند قوانین را هم یاد بگیرد

پیشرفت قدم به قدم گوگل مجله هفتگی سایبرپژوه

آخرین پروژه از سلسله پروژه‌های هوش مصنوعی در گوگل به دست‌آورد بزرگی دست یافت: هوش مصنوعیِ جدید گوگل نه تنها می‌‌تواند یک بازی را یاد بگیرد و در آن مهارت یابد بلکه این هوش حتی قوانینِ بازی را هم خودش یاد می‌گیرد. MuZero علاوه بر بازی‌های قاعده‌مندی مانندِ Go و شطرنج می‌تواند بازی‌های آتاری را هم به سادگی درک کند و انجام دهد.

این هوش توانسته است به راحتی ۵۷ بازی آتاری را انجام دهد. مهارت‌یافتن هوش‌های مصنوعی در بازی‌های ویدئویی یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای آموزشِ اصول اجتماعی به بازی‌های ویدئویی است زیرا بازی‌های ویدئویی نه تنها نمونه‌ای از قواعد و ساختار‌های اجتماعی هستند بل آن که حتی پیش‌بینی می‌شود که جامعه‌ی آینده نیز به بازی‌های ویدئویی منتقل شود:‌ زندگی در یک بازی ویدئویی که هوش‌های مصنوعی‌ای مانندِ MuZero حسابی آن را بلد هستند.

 

  1. فعالیت نظامی گوگل؟ از انکارِ گوگل تا خرید استارتاپ‌های نظامی توسط گوگل

فعالیت نظامی گوگل مجله هفتگی سایبرپژوه

دو سال پیش بود که سوندار پیچای (مدیر عامل گوگل) به رسانه‌ها قول داد که هو‌ش‌های تحت مالکیت شرکت گوگل برای توسعه‌ی سلاح‌های نظامی استفاده نخواهند شد. به نظر می‌آید که خودِ گوگل در این ۲ سال به عهدش وفادار بوده است اما شرکتِ مادرِ گوگل یعنی «گوگل آلفابت» (با مدیریت خودِ پیچای) متعهد به عهد‌های فرزندش نیست. آلفابت بر روی شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که به طور مشخص در کسب و کار‌های نظامی فعالیت می‌کنند. به طورِ مثال شرکتِ GV که پیش‌بینی می‌شود ارزش آن به زودی به یک میلیارد دلار برسد در حوزه‌ی ناوبری و تصویر‌برداری ماهواره‌ای-نظامی با استفاده از هوش‌مصنوعی فعال است. مثال‌هایی زیادی مانندِ GV در آلفابت یافت می‌شود.

این مثال‌ها نشان می‌دهند که سیاست‌های اعلامیِ شرکت‌ها مانندِ «دفاع از حقوق بشر» در واقع تنها یک سیاست تبلیغاتی است و نه یک سیاست اجرایی. علاوه بر این، توسعه‌ی نظامی شرکت‌هایی مانند گوگل که اسلحه‌ی داده را نیز در اختیار دارند، همواره برای دولت-ملت‌ها نگران کننده بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا