سایبرنما
موضوعات داغ

مجله هفتگی سایبرپژوه – شماره ۴

سایبرپژوه– مجله هفتگی سایبرپژوه (تولید مرکز تحقیقات و آینده‌پژوهی) با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. در این شماره ابتدا به نقض یکی از پایه‌های بنیادین نظریه‌ی فرگشت می‌پردازیم و نشان می‌دهیم که چگونه هوش‌های مصنوعی فهم ما را از جهان تغییر خواهند داد. در ادامه به بررسی یکی از پیامدهای فرهنگی مهم جامعه‌ی سایبری خواهیم پرداخت: ازدواج. آیا ژاپن می‌تواند مانند دهه‌ی هشتاد و نود قرن بیستم پرچم‌دار هویت فرهنگی سایبری باشد؟ در کنار این اخبار، یکی از تحلیل‌های جدید موسسه‌ی Rand در آینده‌ی فضای مجازی را نیز بررسی کرده‌ایم: اینترنت بدن. به نظر می‌آید شبکه‌های سایبری آینده هم اینترنت اشیا هستند و هم اینترنت بدن یا ارگان‌ها. با خبری از انتقال سهام بوستون داینامیکز به هیوندای به اهمیت صنعت روبوتیک در آینده‌ی کوتاه‌مدت اقتصادی اشاره کرده‌ایم و دستِ آخر مهم‌ترین خبرِ تمدنیِ این هفته‌ی ما مربوط به رژیم صهیونیستی و پروژه‌ی «دوبله‌ی هوشمند محصولات فرهنگی» است. سال‌هاست که رژیم صهیونیستی از تکنولوژی‌های سایبری برای گستره‌ی نفوذ اندیشه‌ی اسرائیلی در سطح جهانی بهره می‌برد و با پروژه‌های فرهنگی‌ای که در این روزها معرفی می‌کند، نشان داده است که این کشورِ جعلی در فردا مهم‌ترین تهدید فرهنگی خواهد بود.

مجله

  1. نقضِ یکی از پایه‌های بنیادین نظریه‌ی فرگشت توسط هوش مصنوعی

1

همواره گفته می‌شود که هوش مصنوعی آن مسئله‌ای است که می‌تواند بسیاری از مسائل بشری را حل کند. اخیرا طی یک پژوهش و با استفاده از یادگیری ماشینی روشن شده است که در تاریخِ فرگشتِ بیولوژیک، انقراضِ انبوهِ برخی از گونه‌ها منجر به فرگشتِ گونه‌های دیگر نمی‌شود؛ این در حالی است که نظریه‌ی «تخریبِ خلاق» مدت‌ها یکی از مدل‌های اصلی توضیح فرگشت جانداران بوده است. پژوهش‌گران با بصری‌سازی فسیل‌های موجود از ادوار تاریخِ بیولوژیک این امکان را برای هوش مصنوعی فراهم کرده‌اند که با مطالعه‌ی بیش از یک میلیون نمونه از فسیل‌ها، رابطه‌ی «تخریب گونه‌ها» و «خلق گونه‌های جدید» را بررسی کند. نتیجه آن که هوش مصنوعی بین این دو مفهوم رابطه‌ی مستقیمی نیافت. این پژوهش را باید سیگنال مهمی در باب اهمیت علمی هوش‌های مصنوعی آینده و هم‌چنین تغییرات پاردایمیک علم مدرن در مواجهه با هوش مصنوعی دانست.

 

  1. وظیفه‌ی جدید هوش مصنوعی در ژاپن: واسطه‌گری ازدواج

2

معمولا ژاپن به عنوان یک کشور پیشرو در زمینه‌ی تکنولوژی‌ها (و علی‌الخصوص تکنولوژی‌های سایبری) شناخته می‌شود. با این حال هر چند کشور‌هایی مانند چین یا کره‌ی جنوبی از نظر تولید تکنولوژی ژاپن را پشتِ سر گذاشته‌اند اما نباید از نقشِ «فرهنگی» ژاپن (به خصوص در حوزه‌ی نظامات فضای مجازی) غافل گشت. کشور ژاپن به خاطر سنتِ غریبِ چند هزارساله‌ی خود یکی از مستعد‌ترین فرهنگ‌ها برای بستر‌سازی تمدن سایبری است و عموم اتفاقات فرهنگی حوزه‌ی سایبری در فرهنگ ژاپنی و جهان‌بینی ژاپنی ریشه‌ دارند. دولت ژاپن نیز سعی می‌کند از این برتری استفاده کند و نقش رهبرِ قاعده‌گذاری سایبری در جهان را به عهده بگیرد. به همین جهت در هفته‌ی گذشته و با توجه به نیاز جامعه‌ی ژاپن برای افزایش نرخ ازدواج و نرخ زاد و ولد، دولت ژاپن اعلام کرد که طرحی برای واسطه‌گری ازدواج توسط هوش مصنوعی را کلید زده است. این طرح سعی می‌کند با استفاده از کلان‌داده‌ها، کیس‌های مناسب ازدواج را به یکدیگر معرفی کند. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان قرن بیست و یکم جمعیت ۱۲۸ میلیونی ژاپن به ۵۳ میلیون کاهش یابد.

 

  1. تاکید موسسه‌ی RAND بر اینترنت بدن

3

بسیاری از صاحب‌نظران در حوزه‌های گوناگون اینترنت اشیاء (IoT) را روند اصلی شبکه می‌دانند. آن‌ها بیان می‌کنند که با هوشمند‌شدن تمامِ اشیاء پیرامونِ ما حرکت به سمتِ یک جامعه‌ی مجازی نیز میسر خواهد شد. در مقابل چنین نگاهی، موسسه‌ی رند در گزارش اخیر خود روند اینترنت بدن (IoB) را اگر نه روندی مهم‌تر از اینترنت اشیاء بلکه روندی هم‌عرض و به همان اندازه با اهمیت می‌داند. اینترنت بدن به آن حوزه‌ای از ابزار‌ها و دیوایس‌ها اطلاق دارد که به جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به ارگان‌های بدن اختصاص دارند. پیش‌تر نیز گفته بودیم که مسائل پزشکی، سلامت و افزایش طول عمر یکی از مهم‌ترین مسائل پیش از طلوع عصر سایبری است. شبکه‌های IoT و IoB آینده‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی هستند.

 

  1. خرید ۸۰ درصد از سهام بوستون داینامیزک توسط هیوندای

4

کمپانی بوستون داینامیکز یکی از جاه‌طلب‌ترین و بلند‌پروازترین کمپانی‌های رباتیک در سطحِ‌ دنیاست که ابتدا به دانشگاه MIT، سپس گوگل و بعد از آن به SoftBank تعلق داشته است. این کمپانی توانسته است با ویدئو‌های تقلبی‌ای که از کارکرد‌های ربات‌ها تولید می‌کند و هم‌چنین توسعه‌ی یک نوع رباتِ بسیار کارآمد به نامِ «اسپات» توجه صنعت رباتیک را به خود جلب کند. ایده‌های بلند‌پروازانه‌ی این شرکت در نهایت کمپانی کره‌ایِ هیوندای را مجاب ساخت تا با ارائه‌ی یک پیشنهاد خیره‌کننده شانس خودش را برای کسب ۸۰ درصد از سهامِ این شرکت امتحان کند. این سرمایه‌گذاری به طور مشخص برای توسعه‌ی ماشین‌های خودرران‌ (که بدون هیچ شکی آینده‌ی صنعت اتومبیل‌رانی خواهند بود) ارائه شده است.

 

 

  1. جهانی‌سازی محتوای فرهنگی با استفاده از هوش مصنوعی

5

محتواهای فرهنگی‌ای مانندِ فیلم‌ها، بازی‌های ویدئویی، نمایش‌های تلویزیونی، تبلیغات، ویدئو‌های سرویس‌های استریم و … همواره با یک مانع بزرگ در راهِ جذب مخاطب جهانی روبرو بوده‌اند: زبان. صنعتِ دوبله یا ترجمه (با تمام قوتِ خودش) نمی‌تواند هم‌پای حجمِ عظیم تولیداتِ فرهنگی راه رود و به همین دلیل همواره بسیاری از محتواهای فرهنگی نمی‌توانند به دست مخاطبان گسترده‌ای که معمولا دوبله‌ها را ترجیح می‌دهند برسد. یک شرکت اسرائیلی این مسئله را تشخیص داده است و یک هوش مصنوعیِ یادگیرنده را توسعه داده است که می‌تواند با آموختن صدای گوینده‌ی اصلی، همان صدا را به یک گفتار با زبان دیگر تبدیل کند. چنین تکنولوژی‌ای هنوز نیازمندِ مترجم است اما نقش و وظیفه‌ی «دوبلور» به هوش مصنوعی سپرده خواهد شد. دور نیست زمانی که هوش‌های مصنوعی بتوانند وظیفه‌ی ترجمه را نیز به عهده بگیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا