فرهنگ سایبری

زیبایی شناسی دنیای جدید؛ از اسپایدرمن مولتی ورس تا هورایزن ورد متاورس

زیبایی شناسی متاورس (1)

همان طور که هالیوود را کارخانه تولید خیال می دانند، پروژه هایی متهورانه مانند متاورس نیز به تفاوت درک ما از جهان و تغییرات کانونی در خیال ما منجر خواهد شد. متاورس در صورت تحقق کامل نوع جدیدی از مناسبات زندگی اجتماعی را پدید خواهد آورد. با این حال، تاثیرات آن از هم اکنون آغاز شده است که مهم ترین تاثیر آن، ایجاد دگرگونی در نوع خیال پردازی انسان های عصر اینترنت است.

آغاز ورود به هر دنیا با نوعی خیال پردازی درباره آن ممکن می شود. بدون درکی اجمالی یا تصویری مبهم که بتواند دورنمایی از یک جهان دیگر را تصور کند ورود به آن ناممکن خواهد بود. بنابراین «خیال» قدم اصلی گام گذاشتن به دنیای جدید است. این «خیال» و «تصویر کلی» را اصطلاحا ذیل واژه «زیبایی شناسی» بررسی می کنند. بنابراین زیبایی شناسی تصاویر و خیال های رنگارنگ امروز، به سمت و سویی که جریان های عظیم فعلی رو به سوی آن دارند کمک می کند.

دنیای جدید، یعنی دنیای محقق شده با شبکه های اجتماعی جدید، دنیایی که با ریزپردازنده ها همراه شد، دنیایی که توانست ایده های متهورانه ای راجع به «ماهیت واقعیت» و معیارهای حقیقی بودن ارائه کند، زیبایی شناسی خاص خود را دارد. فیلم های سینمایی به عنوان یکی از عناصر مهم این دنیا، در سال های اخیر هر چه بیشتر به ایده دنیاهای موازی، آمیختگی خطوط زمانی و تلاقی مکان ها و زمان ها و … پرداخته اند تا جایی که در دنیای سینمایی مارول، به عنوان یکی از ابرپروژه های دنیای سینما و یکی از پولساز ترین یا شاید هم پولساز ترین مجموعه فیلم تاریخ، شخصیتی مانند «دکتر استرنج» که اساسا علوم عرفانی شرقی را آموخته است و ظاهرا ویژگی های بدنی و فوق بدنی غربی را ندارد، تنها به دلیل آنکه می تواند راهی به دنیاهای موازی باز کند و در خطوط زمانی و مکانی دخالت کند، عامل چرخش های بسیاری در پروژه های سینمایی مارول می شود تا جایی که فیلم های سینمایی پرفروشی مانند «انتقام جویان: پایان بازی» یا «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»  با حضور وی ممکن می شود.

در همین زمینه، ایده هورایزن هوم (Horizon Home) و هورایزن ورد (Horizon World) که در ویدئو کلیپی توسط مارک زاکربرگ به نحو جالبی معرفی شدند، نقش مهمی در شکل گیری «خیال» و «تصور کلی» از چرخش بعدی فضای مجازی دارند.

هورایزن هوم و هورایزن ورد به ترتیب به درکی جدید از خانه و جهان اشاره دارند که می توانند به نحوی شخصی سازی شده ساخته شوند و همین نسخه های شخصی سازی شده در تعامل با دیگران مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی است که تا پیش از این اغلب تلاش ها برای تحقق مرحله ای جدید از فعالیت های مجازی که در آن با اینترنتی غیرمتمرکز و بدون نیاز به سرویس دهنده های مرکزی  به صورت فعالیتی تصور می شد که مختص برنامه نویسان بوده و مهارت های بسیاری برای استفاده از آن مورد نیاز است (مانند تصورات ابتدایی از بلاک چین). احتمالا برای کاربری مردم عادی بسیار نامناسب یا دست کم دشوار بوده است. در همین زمینه، معرفی هورایزن هوم و سپس هورایزن ورد به نوع جدیدی از زیبایی شناسی فضای مجازی منتهی شد که تصورات پیشینی از آینده فضای مجازی را به نحو بنیادینی دگرگون می کند.

برای اثبات این مسئله، اشاره به این توضیح کافی خواهد بود که مردم بیش از استدلالات یا احساسات خام، بر پایه انگاره ها یا ایده هایی که جهان پیرامونشان را تفسیر می کند عمل می کنند. اگر مردم بدانند تحقق وب ۳ (یعنی نسل و مرحله بعدی کاربری در دنیای وب) و دنیای آتی فضای مجازی با کمترین پیچیدگی و با بیشترین امکانات در دسترس خواهد بود، مشتاقانه به آن روی خواهند آورند و در همین زمینه، زاکربرگ با سبقت و پیش دستی در شکل دهی به خیال و تصور عمومی، می تواند مسیر آینده فضای مجازی را همسو با پروژه های شرکت خود قرار دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا