تکنولوژی و هوش مصنوعی
موضوعات داغ

ربات مشاور ، رقیب مشاور‌های انسانی!

سایبرپژوه – همه انسان‌ها نگرانی‌ها و ترس‌های زیادی دارند؛ ترس از شکست، نگرانی‌های مالی، فشارهای روانی، خانواده و …  ربات مشاور یکی از مباحث داغ دنیای امروز است.

هر انسانی در زمینه شغلی خودش تسلط دارد و در زمینه‌های دیگر تسلط ندارد یا تسلط کافی جهت انجام درست و دقیق آن کار را ندارد.

همین ترس‌ها، نگرانی‌ها و ندانستن‌ها باعث می‌شود که نیاز به مشاوره داشته باشید. برای مشکلات روحی و روانی از روانشناس یا روانپزشک، برای انتخاب رشته از مشاور تحصیلی، برای سرمایه‌گذاری و مسائل مالی از مشاورین مسائل مالی و … مشاوره می‌گیرید.

حالا فرض کنید اگر به جای اینکه از یک انسان مشاوره بگیرید، از یک ماشین یا کامپیوتر مشاوره بگیرید، بله ماشین!! به عبارت دقیق‌تر از الگوریتم‌هایی که پیش از این با یک سری مجموعه داده مرتبط با یک زمینه خاص، آموزش دیده‌اند، مشاوره بگیرید.

بهتر است این را با یک مثال در زمینه مالی روشن کنیم.

فرض کنید می‌خواهید در بورس سرمایه‌گذاری کنید و سهام بخرید. بعد از اینکه مراحل ابتدایی وارد شدن به بورس را انجام دادید و کد بورسی دریافت کردید، می‌خواهید سهام بخرید، از آن‌جایی که تخصصی در این زمینه ندارید یا باید خود شروع به کسب مهارت و دانش در این زمینه کنید یا به مشاور سرمایه‌گذاری مراجعه کنید.

این جا است که شما باید به دنبال یک مشاور خوب و مطمئن باشید. احتمالا بعد از گذراندن وقت زیاد، یک مشاور خوبی پیدا می‌کنید و بعد از صحبت کوتاهی احتمالا با چنین جملاتی روبرو می‌شوید:

سرمایه شما چقدر است؟ من حداقل سرمایه‌ای که برای آن مشاوره می‌دهم (برای مثال) ۱۰۰ میلیون است؛

من وقت زیادی ندارم (احتمالا مشتریان VIP‌زیادی دارد) و فقط چندساعت در هفته می-توانم مشاوره دهم؛

هزینه مشاوره هم فلان است؛

احتمالا بعد از این گفتگو شما عطای سرمایه‌گذاری را به لقایش می‌بخشید یا اگر به هر دلیلی به این کار مصر بودید، می‌گردید و مشاوری راحت‌تر و البته با تخصص‌کمتر (چون در واقع مجبورید) و در نتیجه ریسک بیشتر پیدا خواهید کرد.

اما در صورت مشاوره گرفتن از یک Robo Advisor یا همان ربات مشاور از این مزیت‌ها بهره‌مند خواهید شد:

  • همیشه در دسترس هستند. آن‌ها در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در ۷ روز هفته در خدمت شما هستند. تا زمانی که شما به اینترنت متصل باشید، می‌توانید به آن‌ها دستور دهید.
  • برای شروع کار، به میزان بسیار کمتری سرمایه نیاز دارید.
  • بهره‌وری از دیگر مزایای این سیستم ‌عامل آنلاین است. به‌عنوان‌مثال، اگر مشتری بخواهد یک تجارت انجام دهد، باید با یک مشاور مالی تماس بگیرد، او را حضوری ملاقات کند، مدارک را ارائه دهد و منتظر بماند، اما در ربات مشاور تمامی این کارها در خانه و فقط با چند کلیک امکان‌پذیر است.

 

 صنعت  Robo Advisory

اولین ربات مشاور در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۰ در اوج رکود اقتصادی، پول گرفتن از سرمایه‌گذاران را شروع کرد. این فناوری چیز جدیدی نبود. سرمایه‌گذاران از اوایل دهه ۲۰۰۰ از نرم‌افزار های این چنینی استفاده می‌کردند. اما تا سال ۲۰۰۸ اشخاص محدودی می‌توانستند این فناوری را خریداری کنند.

ظهور ربات مشاور با ارائه خدمات مستقیم به مصرف‌کنندگان، این عرصه را به‌کلی تغییر داده است. پس از گذشت یک دهه از توسعه ربات مشاور، این پلتفرم اکنون قادر به انجام  کارهای بسیار پیچیده‌تری مانند جلوگیری از ضرر مالیاتی، انتخاب سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بازنشستگی است.

درنتیجه این صنعت رشد انفجاری را تجربه کرده است. دارایی‌های مشتریان که توسط رباط مشاور مدیریت می‌شود، تا پایان سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این مبلغ به ۲ تریلیون دلار رسیده  و در سال ۲۰۲۵ به ۷ تریلیون دلار برسد.

 

آینده ربات مشاور

اینکه واقعا آیا ربات‌های مشاور می‌توانند دنیای مشاوره به خصوص دنیای مربوط به  سرمایه‌گذاری را تغییر دهند یا خیر؟ برای فهمیدن پاسخ این سوال نیازمند گذر زمان هستیم.

ولی می‌توان گفت برای وقوع چنین امری، ربات مشاور باید بر دو چیز غلبه کنند:

۱-شاید بزرگترین چالش مشاوران روبو این باشد که آنها در حال حاضر نمی‌توانند خدماتی را ارائه دهند که مشاوران انسانی می‌توانند. مشاوران روبو به کسی توصیه نمی‌کنند چرا که هیچ درکی از خوب و بد در سرمایه‌گذاری ندارند. تمام آنچه آن‌ها انجام می‌دهند خودکارسازی بخش‌هایی از فرآیند سرمایه‌گذاری است. لذا به همین دلیل است که در شرایط سخت و پیچیده حوزه مالی و سرمایه‌گذاری کارایی و عملکرد آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. مطالعه ای که توسط  Financial Planning Association  انجام شده است، نشان داد که مصرف کنندگان ترکیبی از راهنمایی های انسانی و تکنولوژیک را ترجیح می دهند، به ویژه هنگامی که شرایط سخت و پیچیده است. براساس این گزارش ، ۴۰ درصد از شرکت کنندگان اظهار داشتند که در هنگام بی ثباتی شدید بازار، استفاده از یک پلتفرم سرمایه گذاری دیجیتال راحت نخواهند بود.

۲-مشاوران انسانی می توانند بلندمدت فکر کنند و به شما در برنامه ریزی برای آینده مالی خود کمک می کنند. سرمایه گذاران انسانی همچنین می‌توانند در مورد سرمایه گذاری¬های خاص مشاوره ارائه دهند و با شما در مورد سرمایه گذاری‌های بد صحبت کنند.

اما یک نکته مهم؛

مطالعه جدیدی در شبکه تحقیقات علوم اجتماعی (SSRN) منتشر شده است که نشان می دهد هرچه مشاوران robo  عملکرد بهتری داشته باشند، افراد به احتمال زیاد واکنش مطلوب‌تری نسبت به این مساله نشان می دهند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که از ۱۱۴ شرکت کننده، به میزان تقریبا برابری با یک Robo و  یک سرمایه گذار انسانی، سرمایه گذاری  کرده‌اند و مردم انتظار دارند بازده بالاتری از یک مشاور روبو نسبت به یک مشاور انسانی داشته باشند. در کمال تعجب، هرچه مشاوران ربو عملکرد  بهتری داشته باشند، افراد، بیشتر احتمال دارد که بگویند با یک مشاور روبو سرمایه‌گذاری می‌کنند.

با توجه به پیشرفت زیادی که در زمینه هوش مصنوعی و ذیل آن، فرآیند یادگیری زبان طبیعی، یادگیری عمیق، تجزیه و تحلیل داده و…. اتفاق افتاده است احتمالا این صنعت به شدت در حوزه‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا